قیمت جهانی اونس طلا در انتظار سخنرانی امروز برنانکی 

عزیزانی که این سلسله مقالات را هر روز دنبال می کنند ، ملاحظه کرده اند که از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت سخنرانی برنانکی بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این سخنرانی مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و قیمت جهانی اونس طلا برای شکستن خطوط مهم به انتظار سخنان برنانکی می نشیند و  بالاخره چهارشنبه ۱۷ جولای از راه رسید و سخنرانی برنانکی که چندین روز بازار در انتظار آن بود امروز مهمترین خبر خواهد بود.

به همین خاطر از ابتدای هفته تا کنون بازار ترجیح داده تا به انتظار روشن شدن وضعیت سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی برنانکی بنشیند و سکوت این چند روزه بازار نیز در واقع به همین دلیل بود و اتفاقا اگر به تایم فریم یک ساعته اونس طلا نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید .

البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی . بطوریکه مقاومت ۱۳۰۰ و حمایت ۱۲۶۷ هنوز دست نخورده باقی مانده اند اما مشکل بتوان تصور کرد که امروز نیز این وضعیت خنثی و رنج حفظ شود.

در قیمت جهانی اونس نقره نیز منطقه مابین ۱۹٫۶۰ و ۲۰٫۳۰ همچون حصاری برای نقره عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روز های قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر ، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز تا قبل از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران ازین قاعده مستثنی نیست .

روال عادی کار مقامات بانک مرکزی آمریکا اینست که هیچگاه بازار را مردد نمی گذارند و هموار از یک ماه پیش تصمیمات خود را در کوی و برزن جار می زنند و اتفاقا این بار نیز چنین کردند و در جلسه روز ۱۹ ژوئن بانک مرکزی آمریکا بازارها را نسبت به قطع کمکهای مالی آماده کردند اما سخنرانی هفته گذشته برنانکی تمامی معادلات را بهم زد .

اینگونه تفکرات بود که موجب شد زمان قطع کمکهای مالی و توقف برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در هاله ای از ابهام فرو رود علی الخصوص که مقامات FOMC نیز خود چند بار تاکید کردند که حرفهایی که در روز ۱۹ ژوئن زده شد نشانه ای خروج زود هنگام از سیاستهای انبساطی نیست و برنانکی نیز شخصا تاکید کرد که حتی کاهش نرخ بیکاری به حد تارگت ۶٫۵% علامت قطعی در جهت قطع خرید اوراق قرضه نخواهد بود و ظاهرا برای سازی نو، رقصی نو باید آغازید .

 تمامی این مسائل باعث شده تا سخنرانی امروز اهمیت بالایی پیدا کند .

سه سناریو محتمل است که ما این سه پیامد احتمالی و تاثیر آنها بر بازار را تشریح می کنیم :

۱-    کمکهای مالی یا همان برنامه خرید اوراق قرضه همچنان تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی ادامه یابد.

این حالت نشاندهنده آنست که مقامات بانک مرکزی آمریکا آنقدر در اندیشه اجرای محرکهای اقتصادی هستند که حتی برخی نگرانی ها از پیامدهای خرید دارایی ها آنها را سست نکرده و کار خود را می کنند . در صورتی که  این سناریو ، سناریوی حاکم باشد باید انتظار تقویت شدید اونس طلا را داشت که البته این مشروط به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۲ می باشد و در این صورت هدف بعدی ۱۳۳۰ خواهد بود که در نمودار زیر مشخص است .

۲-     برنامه خرید اوراق قرضه ثابت بماند و از عبارت قطع تدریجی کمکهای مالی در زمان مشخص استفاده شود .

این سناریو نیز محتمل است . تفسیر این حالت اینست که مشکلات اخیر اقتصادی مقامات FOMC را  در نوعی حالت بهت فرو برده و مقامات این نهاد تصمیم گرفته اند که اولا کمکهای مالی را قطع نکنند تا از گزندهای احتمالی آن در امان بمانند ثانیا فضای مارکت را عوض نکنند تا دست خود را برای آینده باز بگذارند . این سناریو به معنی قطع احتمالی کمکهای مالی در ماههای بعد ( سپتامبر) است . واکنش اونس طلا به این مسئله تا حدودی مبهم است اما احتمال تقویت آن از تضعیف بیشتر است .

۳-     از عبارت حفظ سیاستهای انبساطی و ادامه کمکهای مالی استفاده نشود .

 این حالت که ضربه شدیدی به اونس طلا می زند به معنی اینست که ظهور نشانه های از بهبود وضعیت اقتصادی تفکر برنانکی را عوض کرده و ایشان دیگر گونه می اندیشد و بالکل خیال ادامه کمکهای مالی و خرید دارایی ها را از سر بیرون کرده است . اگر این سناریو ، سناریوی حاکم باشد باید انتظار تضعیف اونس طلا را داشت که می تواند در صورت شکست سطح ۱۲۶۷ موجب کاهش به سوی ۱۲۵۰ و ۱۲۴۰ شود.

در هر حال ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم برنانکی چه خواهد گفت اما یک مسئله بدیهی است و آن اینکه او هرچه بگوید بازار بعد از چندین روز انتظار و سکوت آماده انفجار است و بالاخره به سمتی خواهد رفت ، بنابراین استفاده از سیستمهای Break Out  برای امروز جواب گو خواهند بود.

بنابراین روند امروز اونس طلا را باید از تفسیر و تحلیل سخنرانی امروز برنانکی بدست آورد .

به هر حال این برنانکی است که امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در برابر کمیته مشترک اقتصادی کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد و قطعه دیگری از پازل چیده خواهد شد. بهتر است تا آن زمان منتظر بمانیم تا ببینیم آقای ریس چه می گوید و کدامیک از این سطوح ۱۳۰۲ یا ۱۲۶۷ زودتر شکسته می شوند؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا