خبر فوری: تحلیل بازار بعد از اعلام آمار اشتغال آمریکا  (NFP)

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۰۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه مارس را داشت ۹۸۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه مارس از %۴٫۷ به %۴٫۵ کاهش یافت که پایین ترین رقم در ۱۰ ساله گذشته (از ماه مه ۲۰۰۷ به این سو) محسوب می شود و خبر دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه مارس مطابق پیش بینی ها با پنج سنت افزایش همان رقم %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۷ اعلام شدند.

آمار اشتغال در بخش ساخت و ساز آمریکا بعد از رشد قوی در ماههای ژانویه و فوریه به میزان  ۶۰۰۰ واحد افزایش یافت و اشتغال در بخش صنعتی با توجه به افزایش قیمت نفت و تقاضای سوخت برای ماشین آلات به میزان ۱۱۰۰۰ واحد رشد یافت. اما آمار اشتغال بخش خرده فروشی آمریکا در ماه مارس با ۲۹۷۰۰ واحد کاهش برای دومین ماهه متوالی با کاهش مواجه شد.

همانطور که دیروز اشاره کرده بودیم براساس موسسه چلنجر، گری اند کریسمس Challenger, Gray & Christmas آمریکا که در شیکاگو قرار دارد، روز گذشته اعلام کرد که در ماه مارس ۴۳۳۱۰ کارمند آمریکایی از کار اخراج شدند که در مقایسه با ماه فوریه %۱۷ رشد در آمار اخراجی را نشان می دهد و بسیاری از این اخراجی ها در بخش خرده فروشی، ارتباطات و آموزش و پرورش بوده است. پیش از این خبر نیز بررسی اشتغال در بخش خدمات ISM آمریکا نیز در ماه مارس نیز به کاهش آمار اشتغال اشاره داشت و به همین دلیل امروز نیز شاهد کاهش رشد اشتغال آمریکا در ماه مارس بودیم که در واقع کمترین رشد اشتغال را در ۱۰ ماهه گذشته تجربه کرد.

آمار ضعیف امروز اشتغال آمریکا که عمدتا به خاطر کاهش رشد بخش خرده فروشی برای دومین ماه متوالی بود، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن را کاهش داده است. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۶۱ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن یک پله دیگر (%۰٫۲۵) افزایش یابد، این در حالی است قبل از انتشار این خبر %۷۰ پیش بینی می شد.

در واقع آمار ضعیف اشتغال امروز کمی نگرانی های بازار را در مورد سلامت اقتصادی آمریکا بیشتر کرده است به خصوص با توجه به اینکه رشد سالیانه تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه اول سال جاری به %۱٫۰۰ کاهش داشته است در حالیکه قبلا در سه ماهه چهارم سال گذشته %۲٫۱ اعلام شده بود. در واکنش اولیه به خبر آمار ضعیف اشتغال آمریکا هر چند ارزش دلار آمریکا مقداری کاهش یافت اما در واکنش بعدی به آمار نرخ بیکاری که بهتر از حد انتظارات بازار اعلام شد، همچنان در شیب افزایشی در مقابل ارزهای اصلی قرار دارد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا در حرکت نزولی با توجه به تثبیت قیمت آن پایین خطوط مقاومت میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه و بیشتر شدن دوباره اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان – آمریکا می تواند به کاهش قیمت تا سطوح حمایت مهم ۱٫۰۶۰۰ و ۱٫۰۵۸۵ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) گردد.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز با توجه به آمار ضعیف اقتصادی امروز از بخش تولیدات کارخانه و صنعتی انگلیس، به پایین سطح حمایت ۱٫۲۴۲۰ (خطوط حمایت میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۱ روزه) کاهش یافته است و احتمال ادامه ی حرکت نزولی قیمت این جفت ارز به سطوح ۱٫۲۳۷۰ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) و سپس سطوح ۱٫۲۳۵۰ و ۱٫۲۳۴۵ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) بوجود خواهد آمد.

در سایر تحولات اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و نفت را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر این بازارها با بازار ارز مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکال و چشم انداز کوتاه مدت و میان مدت قیمت جهانی اونس طلا و نفت نیز اشاره داشته باشیم.

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه امروز قیمت آن به بالاترین نرخهای ۵ ماهه گذشته رسیده است در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۵ افزایش یابد که این حرکت افزایشی را قرار گرفتن قیمت در موج قدرتمند C نشان داده است. قبلا نیز بعد از شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۲۴۸ و ۱۲۵۲ در مورد احتمال رسیدن قیمت به هدف ۱۳۲۵ درچشم انداز فصلی بحث کرده بودیم.

از این رو به باور ما خریداران اونس طلا در این هفته قدرت زیادی بدست آورده اند که توانسته اند سرانجام قیمت را تا سطوح بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۲۵۷) برسانند. در چارت پایین سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۲۸۶ دیده می شود که محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C می باشد که در واقع سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) آغاز گردیده است.

بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد به محض شکست خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی (۱۲۴۸) شانس رسیدن قیمت جهانی اونس طلا به خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی یعنی  به ترتیب سطوح ۱۲۸۶ و ۱۳۲۵ زیاد است. همچنین باید توجه داشت که شکست سطح مقاومت ۱۲۸۶ شکست مهمی برای قیمت جهانی اونس طلا محسوب می شود زیرا این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۱) می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج نزولی ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ نیز به هدف های بالای ۱۳۲۵ یعنی سطح ۱۳۷۹ (خط فیبوناجی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) اشاره دارد که ممکن است به عنوان هدف های بعد از سطح ۱۳۲۵ مورد توجه خریداران اونس طلا قرار گیرد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال (BRM7) نیز پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ دلار در هر بشکه عبور کند و خود را تا سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۱۰ بالا بکشاند که این حرکت افزایشی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت زیر مشخص شده است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C به عبارتی سومین موج از روند افزایشی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال رالی افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال که از سطح ۴۹٫۷۱ شروع شده بسیار شارپی و قوی بوده است و قبلا نیز در همین چند روز گذشته در چشم انداز سه ماهه به هدف افزایشی ۵۷٫۳۶ در قیمت نفت برنت اشاره کرده بودیم.

با حرکت افزایشی شارپی که در طی ۲۴ ساعته گذشته شاهد آن هستیم پیش بینی می شود که قیمت آن بتواند از این سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ نیز عبور کند و یک گام دیگر خود را به سوی سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ نزدیک تر کند. در بررسی تحلیل تکنیکال نفت برنت ممکن است در موج افزایشی e به عبارتی پنجمین موج از موج C یا در موج E به عبارتی پنجمین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ قرار داشته باشد و به باور ما زیاد فرقی در روند افزایشی قیمت نمی کند زیرا هر کدام از این موجها از قدرت و پتانسیل افزایشی زیادی برخوردارند که هر یک از آنها می تواند خریداران را وارد بازار کند.

نکته ی دیگر آنکه موج افزایشی قیمت نفت برنت که از سطح ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) شروع شده است به این موضوع اشاره دارد که همه ی موجها در یک کانال افزایشی حرکت داشته اند و این بدان معناست که بعد از سطح ۶۱٫۱۰ هدف افزایشی بعدی ۶۷٫۱۵ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می تواند مورد توجه خریداران نفت برنت دریای شمال باشد که در نمودار پایین مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن