تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر قیمت بتواند به پایین سطح ۱۲۴۹ کاهش یابد منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۲۴۱ می شود که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار پایین نشان داده است. قبل از سطح ۱۲۴۹ قیمت اونس طلا با سطح حمایت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۹۴ به ۱۲۷۰) روبرو است.

از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت از سطح ۱۲۷۰ (بالاترین سطح ۷ آوریل ۲۰۱۷) نشاندهنده تکمیل شدن چرخه پنج موجی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این چرخه بیانگر آن است که اگر امروز قیمت به پایین سطح ۱۲۴۹ برسد می تواند قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۲۴۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) پایین بکشاند که این سطح در نزدیکی کف موج چهارم به عبارتی موج ۴ در نمودار پایین می باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی اگر امروز سطح مقاومت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود، می توان انتظار صعود تا سطوح ۱۲۶۵ و ۱۲۷۰ را داشت. بنابراین امروز قیمت در روندی خنثی بین ۱۲۵۰ و ۱۲۶۰ به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود مابین نرخهای فوق در نوسان باشد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و امروز یا فردا بالاخره یکی از سطوح حمایت ۱۲۴۹ یا مقاومت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته خواهد شد و سیگنال جدیدی صادر خواهد کرد.

از نظر تحلیل فاندامنتال و بنیادی امروز تا بدین جای کار قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی بین ۱۲۵۰ و ۱۲۶۰ به حرکت خود ادامه می دهد بطوریکه با انتشار اخبار مختلف، نوسانات قیمت آغاز می شود و پس از مدتی از تب و تاب باز می ایستد. موضع گیریهای مقامات بانک مرکزی آمریکا و مقامات ارشد ترامپ در مورد حمله اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه عمدتاً موجب تشکیل نوسانات در بازار می شود.

اظهارات آقای ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا در خصوص نرخ بهره آمریکا که روز جمعه منتشر شد و هشدار رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مورد اقدام یک جانبه علیه کره شمالی نمونه قابل توجهی از چنین وضعیتی است. از این رو باید در نظر داشته باشیم که بازار نسبت به هر موضع گیری یا تنش های ژئوپولیتیکی حساس است و واکنشهای متفاوتی را نشان خواهد داد.

بخش عمده ی از نوسانات نزولی اونس طلا بعد از ناتوانی در شکست سطح مقاومت ۱۲۷۰ مربوط به اظهارات روز جمعه آقای ویلیام دادلی بود که گفته بود، ممکن است بانک مرکزی آمریکا در آینده از افزایش نرخ بهره در همان زمانی که فرایند کاهش ۴٫۵ تریلیون دلاری از سبد اوراق قرضه (پورتفولیو) شروع می شود خودداری کند و از نظر ایشان این مساله تنها “کمی مکث” بانک فدرال را در مورد افزایش نرخ بهره به همراه دارد.

در معاملات بازار هر چند پس از اعلام ضعیف آمار اشتغال آمریکا که روز جمعه کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شد و باعث افزایش قیمت به سطح ۱۲۷۰ شد اما بیشتر به خاطر لفظ بانک فدرال در مورد کاهش ۴٫۵ تریلیون دلاری از سبد اوراق قرضه (پورتفولیو) ، تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به بالاترین سطح ۳ هفته اخیر، کاهش رشد اعتبار و انتظارات تورمی فعلا مانع از افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۰ شده است.

با این حال در سطوح پایین نیز قیمت جهانی اونس طلا با حمایت های قابل توجهی از نظر تکنیکالی روبرو است و از نظر تحلیل فاندامنتالی از آنجایی که یک مقام آمریکایی اعلام کرد، یگان جنگی از نیروی دریایی آمریکا به سمت غرب اقیانوس آرام در نزدیک شبه جزیره کره حرکت می کند، این مساله می تواند در نرخهای پایین حمایتی برای اونس طلا باشد.

این اقدام آمریکا در بحبوحه نگرانی های روزافزون درمورد برنامه تسلیحاتی درحال پیشرفت کره شمالی انجام می شود که در صورت تشدید تنش ها می تواند در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۶۰ به تقویت قیمت اونس طلا بیانجامد. از سوی دیگر براساس آمار کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، موقعیت خرید خالص طلا در بازار معاملات کامکس (Comex) در هفته ی منتهی به ۴ آوریل برای سومین هفته ی متوالی رشد داشته است. امروز با توجه به اینکه اخبار چندانی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، عمده توجه معامله گران اونس طلا به نوسانات دلار آمریکا و شرایط بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا