تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا که در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح مقاومت ۱۰۲٫۰۸۲ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطح ۱۰۲٫۹۸۷ می شود.

در حال حاضر قیمت آن در بالاترین سطوح خود از ۱۵ مارس ۲۰۱۷ به این سو قرار دارد و در حال پیشروی به سوی سطح ۱۰۱٫۴۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۲٫۲۶ به ۹۸٫۸۶) است. سطح مقاومت ۱۰۱٫۵۲ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو روزانه) به عنوان هدف بعدی در نظر گرفته شده و تارگت های بعدی نیز به ترتیب بر روی ۱۰۲٫۰۸۲ و ۱۰۲٫۲۶ (سقف ماه مارس) قرار دارند. باید توجه داشت واحدهای پولی که در این شاخص وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪ .

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطوح مقاومت ۱۰۲٫۰۸۲ و ۱۰۲٫۹۸۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارند و از نظر تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا موج برگشتی و پول بک (pull back) خود در منطقه خنثی ۹۱٫۹۱ – ۱۰۰٫۵۰ را تکمیل کرده است و همچنین توانسته به بالای سطح مقاومت ۱۰۱٫۰۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) برسد.

این بدان معناست که در این هفته راه برای صعود بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۰۸۲ هموار شده است و با توجه به رنج خنثی بین ۹۱٫۹۱۹ – ۱۰۰٫۵۱ در میان مدت احتمال افزایش قیمت به سطح ۱۰۸ زیاد است و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها نفود قیمت به پایین سطوح حمایت ۱۰۰٫۶۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۰۰٫۵۱ منجر به کاهش به سطح حمایت بعدی ۹۹٫۲۷۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) می شود.

با توجه به موارد اشاره شده بالا، جفت ارز یورو – دلار آمریکا میل به کاهش را نشان می دهد و با وقوع احتمالی این حالت قیمت به سمت نقاط پایین یک ماهه گذشته هدایت خواهد شد و تارگت های نزولی بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۰۵۵۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۹۰۶) و ۱٫۰۵۵۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۴۹۲ (پایین ترین سطح ۲۲ فوریه ۲۰۱۷) پیش بینی می شود.

در چنین حالتی، فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش ایجاد می شود و در صورت تشکیل حرکت اصلاحی نیز در نزدیکی محدوده مقاومت ۱٫۰۶۰۰ ، ۱٫۰۶۱۵ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو روزانه) و ۱٫۰۶۲۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) فرصتهای برای ورود به پوزیشن فروش یورو بوجود خواهد آورد. با توجه به شکسته شدن کف ابر ایچیموکوی روزانه هدف های نزولی پایین ترین نرخهای ماه فوریه و مارس ۲۰۱۷ و بعد از آن سطوح ۱٫۰۳۴۰ و ۱٫۰۳۳۰ خواهند بود.

از نظر تحلیل فاندامنتالی نیز انتخابات آینده فرانسه تمام ویژگی های یک رویداد را برای ایجاد تأثیر عمیق بر بازار مالی را دارد و گزینه جدا شدن واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا یورو روی میز است. بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات آمریکا چشم ها به فرانسه دوخته شده است.

سه نامزد از بقیه پیش هستند که هر سه آن ها این فرصت را دارند تا به دور دوم برسند و لی پن، نامزد جبهه ملی، حزب پوپولیستی و ناسیونالیست جناح راست جدال برانگیزترین نامزد است که در برابر نامزدهای فرانسوا فیون و امانوئل ماکرون شانس جدی ای برای انتخاب شدن دارد.

این مسئله می تواند برای سرمایه گذاران همانند انتخاب ترامپ و خروج برتانیا از اتحادیه اروپا موجب شگفتی باشد. امروز با توجه به اینکه اخبار چندانی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، عمده توجه معامله گران به کاهش یورو در مقابل ارزهای اصلی در آستانه ی انتخابات دور اول فرانسه در روز ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ و دور دوم در روز ۷ مه ۲۰۱۷ معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا