تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی بین ۱۲۴۹ و ۱۲۵۹ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، را تقویت می کند.

از نظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح ۱۲۵۲ تثبیت شده است و همانطور که دیروز گفته شد برای تایید ادامه حرکت افزایشی قیمت به سوی سطوح ۱۲۶۵ و ۱۲۷۰ می بایست با قدرت در تمامی سشن های آسیا ، اروپا و آمریکا بالای سطح ۱۲۵۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تثبیت شود و از سطح ۱۲۵۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت) عبور کند.

دیروز نیز عبور اونس طلا از سطح حمایت ۱۲۴۹ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در این قیمت انجام شد و نتوانست حتی یکی دو ساعت پایین آن تثبیت شود تا خود را به سطوح ۱۲۴۴ و ۱۲۴۱ برساند و به همین خاطر مجددا ارزش آن به نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه یعنی حدود ۱۲۵۶ اصلاح کرد و برای امروز با این سطح مقاومت ۱۲۵۹ درگیر است و باید منتظر ماند و دید موفق به عبور قدرتمند از این سطح مقاومت خواهد شد تا سیگنال خرید صادر کند؟

اما معمولا چه مواقع سطح حمایت یا مقاومت با قدرت شکسته می شوند یا چطور شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص دهیم تا گرفتار شکست های غلط نشویم؟

۱) سطح حمایت یا مقاومت اشاره شده باید با یک کندل قدرتمند یک یا دو ساعته شکسته شود، در واقع سطح حمایت باید با یک کندل بزرگ سیاه (کندل تو پر) و سطح مقاومت با یک کندل بزرگ سفید (کندل تو خالی) شکسته شود.

۲) به هنگام شکست باید حجم معاملات (volume) خرید یا فروش به شکل محسوسی در آن بازه زمانی افزایش یابد.

۳) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح مقاومت زمانی دریافت می شود که صعود ها تند و نزول ها کُند باشند.

۴) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح حمایت زمانی دریافت می شود که نزول ها تند و صعودها کُند باشند.

۵) به هنگام شکست سطح حمایت یا مقاومت نباید واگرایی در نمودار (اندیکاتورهای RSI و MACD و..) داشته باشیم.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز در بازار جهانی اونس طلا چند روزی است که قیمت هر اونس طلا در یک رنج و محدوده خاصی نوسان دارد و تحول خاصی دیده نمی شود ولی امروز یک تحول خاص روی داد و آن اینکه صندوق جهانی اسپایدر به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان بر روی طلا تقریبا ۲ تن طلا بر میزان ذخایر خود افزوده است و هم اکنون موجودی کل ذخایر آن به ۸۳۸٫۲۶۳ تن افزایش یافته است که این جای تامل دارد.

در واقع امروز قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر بالا گرفتن تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و خاورمیانه از نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۲ تا بالای سطح ۱۲۵۶ با افزایش روبرو شده است و بحران در شبه جزیره کره و خاورمیانه بعد از حمله موشکی آمریکا به سوریه و همچنین نزدیک شدن به انتخابات فرانسه سرمایه گذاران را نگران کرده است.

باید توجه داشت که بالا گرفتن تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و سوریه می تواند دوباره تقاضا برای خرید اونس طلا را افزایش دهد. همانطور که اشاره کردیم افزایش تنش ها در شبه جزیره کره و خاورمیانه پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در فرانسه موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو کرد و در این مکالمه دو طرف در این باره اتفاق نظر داشتند که یک “پنجره ای از فرصت” برای قانع کردن روسیه به قطع ارتباط با دولت بشار اسد در سوریه وجود دارد. همچنین یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا نیز به طرف غرب اقیانوس آرام نزدیک شبه جزیره کره در حال حرکت است و این اقدام آمریکا در بحبوحه نگرانی های روز افزون در مورد برنامه تسلیحاتی در حال پیشرفت کره شمالی انجام شده است.

چین و کره جنوبی نیز توافق کردند در صورتی که کره شمالی دست به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بیشتر بزند تحریم‌های سخت ‌تری علیه این کشور اعمال کنند. فی الواقع نگاه معامله گران اونس طلا به تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و سوریه بواسطه تاثیری است که بر تفکر مقامات بانکی می گذارد و بدیهی است که جلسات و سخنرانیها که بی واسطه بیانگر تفکرات آنهاست از اهمیت بالاتری بر خوردار است.

ساعاتی پیش یلن رئیس بانک مرکزی ایالات متحده سخنرانی کرد و مباحثی را مطرح نمود که خریداران اونس طلا را مقداری خشنود کرد. یلن گفت که این بانک قصد دارد نرخ بهره را به صورت تدریجی افزایش دهد، به نحوی که اجازه دهد اقتصاد این کشور رشد مناسب خود را ادامه دهد اما در لابه لای سخنرانی خود هیچگونه موضع گیری از سوی رئیس بانک مرکزی آمریکا در خصوص برنامه ی آتی نرخ بهره صورت نگرفت.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۶۳ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن یک پله دیگر (%۰٫۲۵) افزایش یابد که نسبت به روزهای قبل کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را نشان می دهد و این مساله می تواند به مرور زمان به تقویت قیمت جهانی اونس طلا منجر شود.

از آنجاییکه امروز و در تقویم اقتصادی ایالات متحده به غیر از سخنرانی نیل کاشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس ایالات متحده آمریکا در ساعت ۲۲:۱۵ به وقت تهران خبر خاص دیگری منتشر نمی شود، انتظار می رود نوسانات قیمت جهانی اونس طلا تحت تاثیر جریانان ریسک گریزی ناشی از بالا گرفتن تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و سوریه قرار گیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا