تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم با توجه به اینکه دیروز قیمت موفق به عبور از سطح ۱۰۷٫۴۵ دلار/ بشکه نشد فعلا رسیدن قیمت به سطح ۱۰۹ مورد توجه نباشد مگر آنکه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۰۷٫۴۵ برسد که آن وقت می تواند تا سطح ۱۰۹ افزایش یابد اما در غیر این صورت احتمال حرکتهای نزولی و برگشت قیمت به سوی نرخهای ۱۰۴٫۶۵ و حتی ۱۰۳٫۹۶ وجود دارد که در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

از دیدگاه بررسی امواج الیوت عدم توانایی قیمت در شکست سطح ۱۰۷٫۴۵ نشاندهنده آن است که پنج موجی که از سطح ۹۲٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن ) شروع شده تکمیل گردیده است و براساس نظریه امواج الیوت در نمودار زیر می بینیم که تحولات قیمت نفت خام یک الگوی نزولی سقف دو قلو در اطراف سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۵ را تشکیل داده است.

در حقیقت چند عامل مهم وجود دارد که می تواند دلیل حرکت اصلاحی نزولی در کوتاه مدت تلقی شود. اول از همه، تشکیل الگوی سقف دو قلو در نمودار زیر که بیانگر کاهش قدرت خریداران است و دوم آنکه، سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۵ شکسته نشده است و چنانکه قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۱۰۴٫۶۵ عبور کند، هدف بعدی، نرخ ۱۰۳٫۹۶ ( بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود

در حرکت صعودی نیز چنانکه به هر دلیلی قیمت بتواند از سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۵ عبور کند، هدف بعدی صعود، نرخ ۱۰۹ خواهد بود. لازم به ذکر است که امروز موجودی ذخایر نفتی هفتگی سازمان انرژی آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود که پیش بینی می شود ۱٫۹- میلیون بشکه با کاهش مواجه شود.

اگر رقم نهایی آن بالا اعلام شود موجب تضعیف نفت می شود و در صورتیکه موجودی ذخایر نفتی کاهش بیشتری یابد موجب تقویت خواهد شد البته نباید فراموش کرد که امروز توجه اصلی بازار به سخنرانی برنانکی در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام 

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۱۰۶٫۴۸ دلار/ بشکه کاهش یابد زیرا اینطور به نظر می رسد که قیمت در سطح ۱۰۸٫۶۸ ( بالاترین سطح روز گذشته) به پیک یا سقف خود رسیده است.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که پنج موج از سطح ۹۹٫۳۴ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) موجب این حرکت افزایشی قیمت شده اند و موج پنچم در اصطلاح به شکل الگوی گوه افزایشی درآمده است و برای روزهای آتی می بایست در انتظار برگشت و حرکتهای اصلاحی به سمت پایین باشیم.

همچنین اندیکاتور RSI سیگنال واگرایی منفی صادر کرده است که نشاندهنده تکمیل چرخه پنج موجی است که خود همین نیز بیانگر آن است که حرکت اصلاحی عمیقی در راه است که هدف آن سطح  ۱۰۶٫۴۸ دلار/ بشکه ( بر روی سطح فیب ۲۳٫۶ درصدی از ۹۹٫۳۴ به ۱۰۸٫۶۸) می باشد. بدین جهت معامله گران بازار نفت می بایست امروز به دقت وضعیت قیمتها را، خصوصاً  پس از سخنرانی برنانکی و اعلام موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکادر نظر داشته باشند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت