تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جریان ریسک گریزی همچنان در بازار ادامه دارد و نگرانی ها از بالا گرفتن تنش های سیاسی کره شمالی و سوریه پابرجاست و در حال حاضر، عمده توجه معامله گران به وضعیت کره شمالی و سوریه معطوف شده است. باید توجه داشت که بالا گرفتن تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و سوریه می تواند دوباره تقاضا برای خرید ارزهای مطمئن نظیر ین ژاپن و دارایی های امن مثل اونس طلا را افزایش دهد.

همانطور که اشاره کردیم افزایش تنش ها در شبه جزیره کره و خاورمیانه پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در فرانسه موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است. ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو کرد و در این مکالمه دو طرف در این باره اتفاق نظر داشتند که  یک “پنجره ای از فرصت” برای قانع کردن روسیه به قطع ارتباط با دولت بشار اسد در سوریه وجود دارد.

همچنین یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا نیز به طرف غرب اقیانوس آرام نزدیک شبه جزیره کره در حال حرکت است و این اقدام آمریکا در بحبوحه نگرانی های روز افزون در مورد برنامه تسلیحاتی در حال پیشرفت کره شمالی انجام شده است. چین و کره جنوبی نیز توافق کردند در صورتی که کره شمالی دست به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بیشتر بزند تحریم‌های سخت ‌تری علیه این کشور اعمال کنند. امروز هم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود با لحن تهدیدآمیزی گفت، کره شمالی بدنبال دردسر می گردد و اگر چین با ما همکاری نکند خود به تنهایی این مشکل را حل خواهیم کرد.

فی الواقع نگاه معامله گران به تنش های سیاسی بر سر کره شمالی و سوریه بواسطه تاثیری است که بر تفکر مقامات بانکی می گذارد و بدیهی است که جلسات و سخنرانیها که بیانگر تفکرات آنهاست از اهمیت بالاتری بر خوردار است. ساعاتی پیش یلن رئیس بانک مرکزی ایالات متحده سخنرانی کرد و مباحثی را مطرح نمود که منجر به کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در بازار گردید.

یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که این بانک قصد دارد نرخ بهره را به صورت تدریجی افزایش دهد، به نحوی که اجازه دهد اقتصاد این کشور رشد مناسب خود را ادامه دهد اما در لابه لای سخنرانی خود هیچگونه موضع گیری از سوی رئیس بانک مرکزی آمریکا در خصوص برنامه ی آتی نرخ بهره صورت نگرفت که این مساله نیز منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن شده است. ارزش ین ژاپن در مقابل یورو نیز در آستانه ی دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل ماه جاری به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته افزایش یافته است.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۶۳ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن یک پله دیگر (%۰٫۲۵) افزایش یابد که نسبت به روزهای قبل کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را نشان می دهد و این مساله می تواند به مرور زمان به تضعیف دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن منجر شود.

در سایر تحولات نظر سنجی ها نشان می دهد که شانس پیروزی نامزد راست افراطی لی پن و میانه رو امانویل ماکرون در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل زیاد است و بعد از آن احتمال پیروزی ماکرون بیشتر است اما رتبه ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی فرانسه افزایش داشته است و از سوی دیگر رتبه ی نامزد محافظه کار فرانسوا فیلون به خاطر رسوایی خویش و قوم پرستی کاهش را نشان می دهد. باید توجه داشت که دو نامزد لی پن و ژان لوک ملانشون در تبلیغات انتخاباتی خود خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شده اند و اگر این دو نامزد به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۷ مه ماه آینده راه پیدا کنند این مساله منجر به کاهش شدید ارزش یورو در بازارها خواهد شد.

طرفداران خروج از اتحادیه اروپا می‌گویند کشورشان تنها باید بر روی مردم خودش تمرکز کند و رویکرد اقتصادی تجارت آزاد را قبول ندارند. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها اعتقاد دارند با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از جمله گذاشتن تعرفه بر روی مرزها می‌توان تولید داخلی را تقویت کرد. ظهور این گرو‌ه‌ها خطر بزرگی برای جهانی‌سازی است و به‌شدت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند بطوریکه قبل از این نیز خروج انگلیس موج شدیدی از نا اطمینانی را به وجود آورده که هنوز بعد از گذشت چندین ماه همچنان بر فضای سیاسی بریتانیا سایه ی ستگین انداخته است.

بنابراین با توجه به موارد بالا اشاره شده تقاضا برای خرید ین ژاپن به عنوان ارز مطمئن و امن افزایش یافته است و باید توجه داشت که ین ژاپن نیز که در میان ارزهای اصلی به عنوان کم بازده ترین ارز (low-yielding) معروف است، معمولا با افزایش میزان ریسک گریزی (risk aversion) در بازار تقویت می شود و در نتیجه، دلار آمریکا، یورو، پوند، دلار استرالیا ، دلار کانادا، دلار نیوزیلند در مقابل ین ژاپن به شدت با کاهش مواجه می شوند.

همچنین باید توجه داشت در شرایطی که رشد اقتصاد جهانی رو به افزایش و میزان ریسک پذیری (risk appetite) در بازار بالا باشد، سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و خرید ارزهای پربازده کسب سود می کنند که این روش به معاملات انتقالی (Carry Trades) معروف است اما در مقابل به دلیل بالا گرفتن تنش های سیاسی کره شمالی و سوریه و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هنگامی که ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد، سرمایه گذاران برای کاستن از ضررهای خود، معاملات انتقالی را متوقف کرده و به فروش ارزهای پربازده و خرید ین ژاپن اقدام می کنند که نمونه بارز این حرکت را از ابتدای هفته تا بدین جای کار شاهد هستیم.

شاخص VIX که معیاری برای سنجش نوسانات بازارهای سهام آمریکا محسوب می شود امروز از ۱۰ به بالای ۱۵ واحد جهش داشته که بالاترین سطح در سال جاری است و حاکی از نوسانات بالای بازار سهام آمریکا در هنگام باز شدن می باشد. هر چه عدد شاخص VIX افزایش یابد ترس سرمایه گذاران در بازارهای مالی بیشتر می شود و سرمایه های خود را از دارایی های پر ریسک مانند سهام خارج کرده و بسمت دارای ریسک گریز مانند اوراق قرضه، پول نقد و اونس طلا حرکت می کنند و در نمودار پایین تارگت افزایشی بعدی قیمت جهانی اونس طلا را به ترتیب سطوح ۱۲۸۶ و ۱۳۲۵ در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا