تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۵۳٫۸۶ دلار در هر بشکه افزایش یابد و قویا احتمال آن می رود که این سطح مقاومت شکسته شود و تا بالاترین سطح ۲۳ فوریه ۲۰۱۷ یعنی سطح ۵۴٫۹۴ صعود کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۳٫۸۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۵۴٫۹۴ به ۴۷٫۰۱ (پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷) تشکیل شده است که به عنوان آخرین سدّ در مقابل افزایش قیمت نفت آمریکا به سطح ۵۴٫۹۴ شناخته می شود. نمودار روزانه اشاره به این موضوع دارد که موج قدرتمند افزایشی که قبلا از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) شروه شده دوباره از سرگرفته شده است.

در چارت روزانه به وضوح مشخص است که قیمت نفت آمریکا در تلاش برای رسیدن دوباره سطح مقاومت ۵۴٫۹۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت ۲۰۱۶) قرار دارد که در چندین نوبت مانع از تقویت قیمت نفت آمریکا شده بود و برای امروز یا فردا احتمال نزدیک شدن دوباره قیمت به سطح ۵۴٫۹۹ بسیار زیاد است. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود سطح حمایت ۵۳٫۰۷ خواهد بود که قبلا به عنوان مقاومت قیمت شناخته می شد.

در چند روز گذشته قیمت نفت بعد از تعطیل شدن میدان نفتی الشراره لیبی و بالا گرفتن تنش در روابط آمریکا با روسیه و کره شمالی و حمله ی موشکی آمریکا به پایگاه نظامی سوریه سیر صعودی تند و تیزی داشته که این مسئله تاثیر مثبت زیادی بر قیمت نفت داشته است.

عربستان نیز در حال لابی با اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت برای تمدید توافق کاهش تولید است که این مسال نیز به تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کرده است. عربستان، مهمترین عضو اوپک به دیگر تولید کنندگان نفت گفته که می خواهد توافق کاهش تولیدات نفت برای مدت شش ماهه دیگر تمدید شود. نتیجه چنین اقدامی، احتمال تداوم افزایش قیمت نفت است و همانطور که قبلا نیز بدان اشاره کردیم خریداران نفت از این شرایط به نفع خود با تارگت های مشخص شده بهره خواهند گرفت.

لازم به ذکر است امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۱٫۵۶۶ میلیون بشکه به ۸۷ هزار بشکه تغییر یابد. بامداد امروز گزارش موسسه فرآورده های نفت انجمن آمریکا (API) اعلام کرده بود که ذخایر هفتگی نفت آن به اندازه ی ۱٫۳۰۰- میلیون بشکه کاهش داشته است و اگر امروز نیز ذخایر هفتگی نفت آمریکا که توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا (EIA) منتشر شود،  کمتر از حد پیش بینی های بازار (۸۷ هزار بشکه) اعلام شود، احتمال افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح ۵۳٫۸۶ دلار در هر بشکه بیشتر خواهد شد.

در نمودار بعدی امروز در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM7) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۵۷٫۱۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۶٫۳۳ در چارت پایین تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۵۶٫۳۳ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۹٫۷۱ (پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷) و مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۵۸٫۳۷ قرار داشت که طلسم آن با قدرت شکسته شد و توانسته از این منطقه مقاومت عبور کند.

از منظر تحلیل تکنیکال آنجاییکه قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقاومت ۵۶٫۳۳ و خط روند نزولی رشم شده رسیده است، فرصتهای مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید وجود دارد و تمایل برای خرید برای رسیدن به حد تارگت ۵۸٫۳۷ وجود دارد که با تثبیت قیمت بالای سطح ۵۷٫۴۵ (بالاترین سطح ۲ فوریه ۲۰۱۷) افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطح ۵۸٫۳۷ بیشتر تایید می شود.

لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی نیز تنها به شرط ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۵۶٫۱۰ به معنای شکست نامعتبر سطح مقاومت ۵۶٫۳۳ می باشد که می تواند مقداری قیمت آن را تا نزدیکی سطوح حمایت ۵۵٫۴۵ و ۵۵٫۰۶ برگرداند.

در هر صورت به نظر می رسد، تمایل به سرمایه گذاری با نفت همچنان از اولویت های معامله گران است و نفت همچنان کالای برتر بازار باقی خواهد ماند. در معاملات امروز اخبار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد می توان انتظار داشت که عمده توجه معامله گران نفت به این خبر معطوف باشد که در کنار تحولات اخیر بازار قطعا به آنها توجه خواهد کرد.

بنابراین استفاده از سیستم های Break Out برای امروز جواب گو خواهند بود و در قیمت نفت برنت دریای شمال دیر یا زود سطوح ۵۷٫۱۹ و ۵۷٫۴۵ و پس از آن سطح ۵۸٫۳۷ دلار در هر بشکه لمس خواهد شد که در نمودار بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن