تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

تنش های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و شبه جزیره کره زمینه را برای ریسک گریزی و اقدام معامله گران برای بستن پوزیشن های خرید دلار آمریکا در مقابل ژاپن فراهم نموده است که در نتیجه، نوسانات شدید بازار را موجب شده است. از این رو در آستانه ی تعطیلات پاک ظاهرا روند تضعیف دلار و سایر ارزهای اصلی در مقابل ین ژاپن همچنان ادامه دارد و چرا ادامه نداشته باشد؟

در شرایطی که انتظار ۰٫۲۵ درصدی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ رو به کاهش است و حتی گمانه زنی ها در رابطه با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۲۶ جولای ۲۰۱۷ نیز کم رنگ تر شده است و همچنین با توجه به آنکه جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن برای اولین بار از اواسط ماه نوامبر ۲۰۱۶ به این سو به پایین سطح روانی ۱۱۰ کاهش یافت، آیا راهی جز تضعیف دلار در مقابل ین ژاپن باقی می ماند؟

از سوی دیگر علت تقویت ین ژاپن در برابر ارزهای اصلی بازار در موجی که این چند روز ایجاد شده به خاطره بالا گرفتن تنش در روابط بین آمریکا با روسیه و کره شمالی و پناه آوردن سرمایه گذاران به یک مامن امن است و بی دلیل نبود که دیروز ین ژاپن در مقابل دلار، یورو و پوند بیشترین افزایش روزانه خود را در سه ماهه گذشته تجربه کرد.

بنابراین می بینیم که پایین آمدن انتظارات بازار در رابطه با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسات ماه ژوئن و جولای و همچنین افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و شبه جزیره کره از دو جهت به دلار و سایر ارزهای اصلی بازار در مقابل ین ژاپن لطمه می زند و این سناریوی حاکم بر بازار در این روزهاست.

در حال حاضر بیشترین عامل تاثیر گذار بر ین ژاپن مسائل مربوط به تنش های اخیر در شبه جزیه کره و خاورمیانه و پدیده ابطال معاملات انتقالی (Unwinding carry trade ) می باشد که سرچشمه آن از حمله موشکی هفته ی گذشته ایالات متحده به پایگاه هوایی سوریه نشات می گیرد. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه نیز سرمایه گذاران را مضطرب ساخته است و در چنین شرایطی ارزهای مطمئن نظیر ین ژاپن و دارایی های امن مثل طلا از تنش های ژئوپولیتیکی همچنان تحت پشتیبانی قرار خواهند گرفت.

تنها مساله ی که ممکن است مقداری بر تمایلات ریسکی سرمایه گذاران تاثیر بگذارد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. در چند روز گذشته قیمت نفت بعد از تعطیل شدن میدان نفتی الشراره لیبی و بالا گرفتن تنش  در روابط آمریکا با روسیه و کره شمالی و حمله ی موشکی آمریکا به پایگاه نظامی سوریه سیر صعودی تند و تیزی داشته که این مسئله تاثیر مثبت زیادی بر قیمت نفت و طبیعتا افزایش ارزش دلار کانادا (CAD) داشته است.

عربستان نیز در حال لابی با اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت برای تمدید توافق کاهش تولید است که این مسال نیز به تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کرده است. عربستان، مهمترین عضو اوپک به دیگر تولید کنندگان نفت گفته که می خواهد توافق کاهش تولیدات نفت برای مدت شش ماهه دیگر تمدید شود. نتیجه چنین اقدامی، احتمال تداوم افزایش قیمت نفت است. امروز اخبار چندان مهمی نداریم و بیشتر توجهات به تنش های ژئوپولیتیکی و تغییرات نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا معطوف شده است.

باید توجه داشت که بین قیمت اوراق قرضه و نرخ بازده این اوراق رابطه معکوسی برقرار است و نرخ بازده مورد توقع خریداران اوراق قرضه با تغییرات نرخ بهره در بازار تغییر می کند، ولی نرخ بهره ی این اوراق در طول عمر آنان همواره ثابت است. معمولا میزان بهره این اوراق به صورت درصدی از ارزش اسمی آنها بیان می شود. بنابراین اگر نرخ بهره ی اوراق قرضه ۱۰۰۰ دلاری ۱۴ درصد باشد، بهره ی سالانه آن ۱۴۰ دلار خواهد شد. نرخ ۱۴ درصد را نرخ بهره اسمی قرضه می نامند.

اگر در بازار قیمت این اوراق قرضه کاهش یابد و به ۹۰۰ دلار برسد، نرخ بازده تا سررسید آن افزایش می یابد. اگر قیمت آن در بازار افزایش پیدا کند نرخ بازده آن کاهش می یابد. تغییر در نرخ بهره ی بازار باعث تغییر قیمت و نرخ بازده آن خواهد شد. اگر نرخ بهره در بازار بالا برود، باید قیمت اوراق قرضه موجود در بازار کاهش یابد تا نرخ بازده آنها با بازده اوراق قرضه ای که به تازگی با نرخ بهره ی بالاتر منتشر می شوند، برابر گردد.

باید گفت که عوامل زیادی در تعیین قیمت اوراق قرضه موثر می باشند اما نرخ بهره نقش اصلی را در این میان بازی می کند بنابراین سرمایه گذاران در اوراق قرضه بایستی توجه ویژه ای نسبت به آینده نرخ بهره داشته باشند. برای درک بهتر به عنوان مثال فرض کنید نرخ بهره فعلی ۳٫۰۰ درصد باشد و سرمایه گذاری ۱۰۰ دلار اوراق قرضه ده ساله خریداری می کند یعنی سالی ۳٫۰۰ درصد سرمایه خود را سود دریافت می کند.

حالا باز هم فرض کنید که یک سال از خرید این اوراق گذشته است و سرمایه گذار تصمیم دارد اوراق خود را بفروشد اما الان نرخ بهره رسمی به ۲٫۰۰ درصد کاهش یافته است بنابراین کسی که این اوراق را میخرد ۳٫۰۰ درصد بیشتر از بقیه سود خواهد گرفت بنابراین اوراق قرضه این سرمایه گذار خریداران بیشتری خواهد داشت و در نتیجه قیمت آن بالا خواهد رفت و سرمایه گذار اوراق خود را چند دلار بالای ۱۰۰ دلار خواهد فروخت که در این صورت سود کرده است.

بنابراین بطور کلی زمانی که چشم انداز نرخ بهره بانکی رو به کاهش است خرید اوراق قرضه می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. حالا فرض کنید در زمان فروش نرخ بهره ۴٫۰۰  درصد باشد حالا کسی اوراق قرضه سرمایه گذار را نمیخرد چون اوراق جدید با نرخ ۴٫۰۰ درصد عرضه می شوند و سرمایه گذار مجبور می شود تا قیمت را پایین بیاورد تا اوراق قرضه خود را بفروشد که در این صورت منجر به ضرر سرمایه گذار می شود. نتیجه آنکه چنانچه انتظارات به بالا رفتن نرخ بهره رسمی کشور یعنی بانک مرکزی آمریکا بیشتر باشد نرخ بازدهی اوراق قرضه افزایش می یابد و چنانچه انتظارات به پایین آمدن نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بیشتر باشد نرخ بازدهی کاهش می یابد.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، حدود %۵۹ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن یک پله دیگر (%۰٫۲۵) افزایش یابد و برای جلسه ۲۶ جولای %۵۷ احتمال آن می رود که نرخ بهره افزایش یابد که نسبت به روزهای قبل کاهش در انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را نشان می دهد و این مساله می تواند به مرور زمان به تضعیف دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن و افزایش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت ۱۲۸۶ منجر شود که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا