تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۱۳۰۲ افزایش یابد که این حرکت صعودی را همانطور که دیروز گفتیم شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۱ در چارت پایین نشان داده است. براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت مقاومتی شکسته شود به سمت مقاومت بعدی حرکت خواهد کرد که مقاومت بعد از سطح ۱۲۸۱ بر روی سطح ۱۳۰۲ قرار دارد.

در نمودار زیر این سطح مقاومت ۱۲۸۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که طبق پیش بینی با قدرت شکسته شد و هم اکنون زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۳۰۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) و پس از آن نرخهای ۱۳۱۶ و ۱۳۳۶ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی) فراهم آورده است.
باید توجه داشت در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا نه تنها از سطح مقاومت ۱۲۱۸۱ عبور کرده است بلکه توانسته با قدرت به بالای خط روند مقاومت رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) برسد و از منظر تحلیل تکنیکال انتظار داریم که دیر یا زود خود را تا سطح ۱۳۳۶ بالا بکشاند.

از این رو قرار گرفتن قیمت جهانی اونس طلا در بالای خط روند مقاومتی حرکت افزایشی قوی را به سوی سطح ۱۳۰۲ به همراه خواهد داشت و هر گونه حرکت اصلاحی به پایین سطح حمایت ۱۲۸۱ محدود به نزدیکی سطح حمایت قوی ۱۲۷۰ (مماس با خط روند حمایتی رسم شده) می باشد. بدین دلیل حرکت قیمت جهانی اونس طلا همچنان افزایشی با تارگت های مشخص شده در نمودار پایین است.

قیمت جهانی اونس طلا سرانجام با لمس ۱۲۸۶ طلا را به یکی از خبر سازترین فلزات تبدیل کرد و این سطح از پنج ماهه پیش تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود. ظاهرا اینگونه رفتارها همچنان سناریوی اصلی بازار است. همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردم ما در حوالی خط روند مقاومتی بسر می بریم و از آنجاییکه این خط اهمیت روانی بسیار زیادی دارد شکسته شدن آن چندان غیر عادی نیست و در واقع هر موجی که در بازار براه می افتد به علت خریدهای سنگینی است که معامله گران و نهادهای بزرگ اقتصادی می کنند.

موج اخیر نیز نشان می دهد که خرید سنگینی انجام شده و علاوه بر مسئله تنش در روابط آمریکا با روسیه و کره شمالی که دیروز مفصل بدان اشاره کردیم، دیشب در اواخر معاملات بازار آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه ی اظهار داشت که ” دلار بیش از حد قوی شده است که دلیل آن هم اعتماد مردم به من است” و این مساله می تواند به اقتصاد آمریکا آسیب وارد کند و همچنین اعلام کرد که به سیاست های انبساطی پولی ارزان و نرخ بهره پایین علاقه دارد و خزانه داری آمریکا نیز دیگر به چین برچسب مداخله گر در بازار ارز نمی زند.

این سخنان باعث تضعیف عمومی دلار در بازارها و تقویت قیمت جهانی اونس طلا شده است و بسیاری این سخنان را نشانه احتمال عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه ژوئن می دانند و بعضی دیگر از کارشناسان نیز اینگونه سخنان را یک ژست سیاسی و دخالت در بازار جهت کاهش ارزش دلار قلمداد می کنند.

باید توجه داشت یکی از اصولی که در تجارت طلا باید مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگی است که قیمت این فلز گرانبها با ارزهای معتبر علی الخصوص دلار دارد. چون طلا در بازار های جهانی به دلار قیمت گذاری می شود هنگامی که دلار تضعیف می شود طلا برای خریدارانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند ارزان می شود و در نتیجه تقاضا بالا می رود و به تبع آن گران شدن قیمت را موجب می شود. به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند.

البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و گاهی مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند اما بطور کلی در اکثر مواقع طلا در جهت عکس دلار حرکت می کند و به باور ما یکی از عواملی که افزایش قیمت جهانی اونس طلا را از شب گذشته سرعت مضاعف بخشیده کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای اصلی پس از سخنان ترامپ بوده است.

از دیگر مسائلی که در تحلیل بازار طلا باید مد نظر قرار داد رابطه ای است که طلای زرد با طلای سیاه دارد. به عکس رابطه ای که طلا با دلار دارد که در جهت مخالف هم حرکت می کنند طلا و نفت همبستگی شدیدی با یکدیگر دارند و معمولا گران شدن نفت موجب افزایش ارزش طلا می شود.

علت این مسئله اینست که با افزایش قیمت نفت تورم جهانی بالا می رود و در این شرایط سرمایه داران علاقه مند می شوند تا دارایی های خود را به چیزی تبدیل کنند تا در برابر تورم مقاومت بالایی از خود نشان دهد. طلا یکی از کالاهایی است که در برابر تورم مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و چندان آسیبی از این مسئله نمی بیند و همواره ارزش ذاتی خود را حفظ می کند.  دلایل فوق همگی از دلایل مهمی بودند که بر قیمت طلا در بازار های جهانی تاثیر مهمی دارند و خواهند داشت. لازم به ذکر است فردا بازارها به مناسبت عید پاک تعطیل هستند و گزارشات تحلیلی هفته ی آینده بروزرسانی خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا