تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۳۰۲ افزایش یابد که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۱ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود و روز پنجشنبه نیز گفتیم این سطح مقاومت ۱۲۸۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که با قدرت شکسته شده است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن بیانگر ادامه ی حرکت افزایشی در موج c تا سطح ۱۳۳۶ است.

از این رو مقاومت بعد از سطح ۱۲۸۱ بر روی ۱۳۰۲ دیده می شود که اگر این سطح هم شکسته شود هدف افزایشی بعدی بر روی سطح ۱۳۱۶ قرار دارد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح ۱۲۸۱ می باشد که تبدیل به حمایت شده است. بنابراین در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا به خاطره افزایش تنش های ژئوپولیتیکی و سایه جنگ احتمالی آمریکا و کره شمالی در مرزهای روسیه و چین به بالاترین نرخهای ۵ ماهه گذشته افزایش یافته است و امروز عدد ۱۲۹۵ ثبت شد که از اوایل ماه نوامبر ۲۰۱۶ به این سو لمس نشده بود و یک گام دیگر خود را به سطح روانی ۱۳۰۰ نزدیک تر کرد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۶ تن افزایش به ۸۴۸٫۹۲۱ تن رسید و روز پنجشنبه بیشترین خرید روزانه این صندوق در یک ماهه گذشته بود.

امروز اکثر بازارهای اروپایی تعطیل هستند و حجم معاملات پایین است اما انتظار می رود در سشن آمریکا به مرور زمان حجم معاملات افزایش یابد. تنش‌های منطقه‌ ای و کمرنگ شدن تصمیم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن باعث تقویت قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است. از سوی دیگر تمایلات دلالان و پوزیشن های خالص خرید طلا در هفته ی منتهی به ۱۱ آوریل برای چهارمین هفته ی متوالی افزایش یافته است و افزایش تنش در روابط سیاسی آمریکا با روسیه و کره شمالی نیز تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا را در بازارهای بین المللی افزایش داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در اواخر معاملات روز چهارشنبه در مصاحبه ی که با روزنامه مشهور وال استریت ژورنال داشت اعلام کرد که دلار بیش از اندازه تقویت شده و لزومی به افزایش نرخ بهره در این کشور نیست. از این رو سرمایه‌گذاران با توجه به سایه جنگ احتمالی آمریکا و کره شمالی سرمایه‌گذاری در بخش طلا را امن‌تر یافته‌اند و به همین خاطر است که قیمت جهانی طلا خود را بالای سطوح ۱۲۸۱ و ۱۲۸۶ تثبیت کرده است.

به باور ما قیمت جهانی اونس طلا در شرایط کنونی به شدت تحت تاثیر نگرانی ها و نااطمینانی های سیاسی در عرصه بین المللی قرار دارد. تنش های سیاسی بین المللی به خصوص اوضاع خاورمیانه، تنش در شبه جزیره کره و انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشورهای اروپایی از جمله دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل می تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای طلا و سایر فلزات گرانبها شود و در این شرایط همانطور که می دانیم سرمایه ها بطور سنتی به طلا به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن  (Safe haven) روانه می شود.

دولت ترامپ ممکن است به دنبال حمله موشکی به سوریه در آینده نزدیک نیز اقدام مشابهی علیه کره شمالی انجام دهد و ابرهای سیاه و طوفانی بر فراز منطقه دیده می‌شود.مقامات آمریکایی به صراحت از کره شمالی خواسته اند تا به بلند پروازی های خود در خصوص دستیابی به سلاحهای اتمی و قابلیتهای نظامی خاتمه دهد.

امروز در تقویم اقتصادی سشن آمریکا به غیر از آمار تولیدی امپایر استیت در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۵٫۰۰ ، رقم قبلی ۱۶٫۴) و بازار مسکن (NAHB) اخبار چندانی دیده نمی شود و قیمت جهانی اونس طلا عمدتاً به تنش های سیاسی بین المللی به خصوص اوضاع خاورمیانه و تنش در شبه جزیره کره واکنش نشان خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا