تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز اکثر بازارهای اروپایی تعطیل هستند و انتظار می رود در بازار آسیا روند حرکت ارزها ثابت باقی بماند اما ممکن است با شروع بکار بازار آمریکا، فرصتی برای شروع نوسانات جدید، خصوصاً با پایین بودن میزان نقدینگی ایجاد شود. شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است.

در نمودار زیر پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح مقاومت ۱۰۱٫۱۷ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب افزایش بیشتر به سوی سطح ۱۰۲٫۲۶ می شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا (به استثنای ین ژاپن در شرایط فعلی) تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۰۱٫۱۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است و به باور ما این چرخه تکمیل شده است و رالی افزایشی قیمت از سطح ۹۸٫۸۵ (پایین ترین سطح ۲۷ مارس ۲۰۱۷) بخشی از استمرار روند افزایشی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۷) می باشد. در چارت پایین موج کاهشی قیمت از سطح ۱۰۱٫۳۴ بیشتر به دلیل برخورد قیمت به سطح مقاومت ۱۰۱٫۱۷ بوده است که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۰۳٫۸۲ می باشد.

برای این هفته انتظار داریم قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در تلاش دوم خود موفق به شکست سطح مقاومت ۱۰۱٫۱۷ و افزایش تا سطح ۱۰۲٫۲۶ شود و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) منجر به کاهش تا سطوح ۹۹٫۴۲ و ۹۸٫۷۵ می شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴  درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر به دلیل تنش های سیاسی بین المللی به خصوص اوضاع خاورمیانه، تنش در شبه جزیره کره و انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشورهای اروپایی از جمله دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل به سنت بازار، اخلال در بازارهای مالی، خصوصاً گردش سرمایه در بازار سهام و اوراق بهادار، موجب هجوم سرمایه گذاران به ارزهای مطمئن نظیر ین ژاپن خواهد شد. رشد قابل توجه ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی در روزهای اخیر، لزوماً پاسخ به تقاضای واقعی مصرف کننده نداشته و چنانچه مشخص است، سرمایه گذاران برای تضمین سرمایه خود و خروج از بازار پرریسک سهام، به خرید ین ژاپن روی آورده اند.

بدین جهت، می توان پیش بینی کرد، تا زمانی که وضعیت ثبات، با قرائن و شواهد مطمئن در بازارهای مالی جهانی بوجود نیاید، روند افزایش ین ژاپن ادامه داشته باشد و سرمایه گذاران جایی بهتر از ین ژاپن و طلا برای حفظ سرمایه و افزایش آن نداشته باشند. از این رو در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن با توجه به اعلام ضعیف آمار خرده فروشی آمریکا و کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا احتمال استمرار حرکت نزولی را بیشتر می کند.

از سوی دیگر، شاهد شکسته شدن خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱۰۸٫۸۲) و خط میانگین متحرک ۵۵ هفته ی گذشته (۱۰۸٫۳۳) هستیم و با توجه به افت نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به کمترین نرخهای ۵ ماهه گذشته، بی تردید فروشندگان این جفت ارز در حال تلاش برای عبور قیمت از سطح ۱۰۸٫۳۳ هستند که اگر این حرکت صورت گیرد و کندل روزانه پایین خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و ۱۰۸٫۸۳ بسته شود، هدف بعدی رسیدن قیمت به سطح ۱۰۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) خواهد بود و در ادامه نیز با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱۰۸٫۸۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) هدف اصلی ریزش قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن تا سطوح ۱۰۶٫۵۱ و ۱۰۵٫۳۱ خواهد بود.

امروز در تقویم اقتصادی سشن آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ و ۱۸:۳۰ به وقت تهران به غیر از آمار تولیدی امپایر استیت در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۵٫۰۰ ، رقم قبلی ۱۶٫۴) و شاخص بازار مسکن آمریکا (NAHB) اخبار چندانی دیده نمی شود و بازارها عمدتاً به تنش های سیاسی بین المللی به خصوص اوضاع خاورمیانه و تنش در شبه جزیره کره واکنش نشان خواهند داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا