تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در قیمت جهانی اونس طلا چنانچه قیمت بتواند دوباره به بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) برسد و از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح دیروز) نیز عبور کند موجب تقویت به سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۲ می شود اما دیروز نتوانست بالای این خط روند دوام بیاورد و فعلا مقداری به سطح حمایت ۱۲۸۱ عقب نشینی کرده است و برای امروز اگر بتواند این سطح حمایت را با قدرت بشکند و دو ساعت پایین آن تثبیت شود منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۶۵ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۸۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد. در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا برای نفس گیری و تجمیع انرژی مقداری به پایین خط روند تا نزدیکی سطح ۱۲۸۱ عقب نشینی کرده و پشت این خط مقاومت در نوسان است و در حرکت اصلاحی اخیر، فشار زیادی را بر سطح حمایت ۱۲۸۱ ایجاد کرده است.

برای امروز کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۸۱ (تثبیت کندل دو ساعته پایین آن) قبل از شروع مجدد روند افزایشی احتمال اصلاح قیمت تا نزدیکی ۱۲۶۵ را بیشتر خواهد کرد و بعد از آن توجه اصلی خریداران میان مدت و بلند مدت را به خود جلب خواهد کرد زیرا در پایین این سطح حمایت های مهمی قرار گرفته است که می توان به سطح حمایت قوی ۱۲۵۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) اشاره کرد.

باید توجه داشت همواره رفتار بازار به این صورت است که پس از یک دوره آرامش انتظار طوفان را داریم و پس از طوفان مجددا آرامش حاکم می شود. اندیکاتورهایی نظیر باندهای بالینجر، تمساح و یا حتی نظریه هایی مانند آشوب (Chaos) بر گرفته از چنین تفکری هستند. البته بعد از مدتی فعالیت در بازار معامله گر بی نیاز از ابزارهای تکنیکی (اندیکاتورها ) می شود و در بسیاری موارد حتی به دیده شک به آنها نگاه می کند و تنها با نگاه کردن به وضعیت نمودار فضای بازار را تشخیص می دهد.

هرچند روز گذشته قیمت جهانی اونس با دستیابی به سطح ۱۲۹۵ موفق به کسب رکورد جدید در پنج ماهه گذشته شد اما قدرت ماندن در این منطقه را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۲۸۱ و ۱۲۸۶ بازگشت.

حرکت اصلاحی اونس طلا را تنها به عوامل تکنیکی و ورود به منطقه اشباع خرید (Over bought) می توان نسبت داد و به جز اظهارات دیشب استیون مانچین، وزیر خزانه داری آمریکا که مقداری باعث تقویت دلار و کاهش اونس طلا در بازارها شد، یافتن دلیل بنیادی دیگر برای این موج کاری دشوار است.

به همین دلیل تاثیر اخبار اگر در جهت کاهش اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد و امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و بازار جهت خود را می داند و حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۲۹۵ کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد و این وضعیت یک حالت گذرا و موقت است و نمی تواند به طول بیانجامد.

جدای از رفتار دیروز و عقب نشینی نباید فراموش کرد که اونس طلا در میان مدت و بلند مدت همچنان در فاز صعودی قرار دارد و نیروهایی که آنرا به بالا سوق می دهند قوی تر می باشند و فعلا در حال نفس گیری برای موج بعدی می باشد. به لحاظ تکنیکی نیز بازار در شرایط اشباع می باشد.

در حال حاضر ما در این وضعیت هستیم که این حالت سرانجام پس از مدتی حرکت نمودار از بین می رود و باید انتظار موج جدیدی را داشت که این موج قطعا منطبق بر مسائل بنیادین خواهد بود. بالا بودن ناآرامی علی الخصوص در خاورمیانه و تنش‌های ژئوپولیتیکی پیرامون کره شمالی ، کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از دلائل اصلی افزایش ارزش اونس طلا می باشند که همچنان پابرجا هستند.

در حال حاضر قیمت آن در نزدیکی سطح ۱۲۸۱ قرار دارد و در صورت شکست کامل آن احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی تا سطح ۱۲۶۵ وجود دارد و در صورتیکه از بالا سطح ۱۲۹۵ نیز شکسته شود می توان موج تقویت اونس طلا را با تارگت ۱۳۰۲ انتظار داشت و در مجموع تا زمانی که بالای سطوح حمایت ۱۲۶۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) و ۱۲۵۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) باشیم هنوز قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی قرار دارد.

لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز آمریکا، ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص مجوز ساختمان سازی آمریکا در ماه مارس (پیش بینی بازار ۱٫۲۵۰ میلیون واحد ، رقم قبلی ۱٫۲۱۳ میلیون واحد) ، آمار شروع خانه سازی آمریکا در ماه مارس ( پیش بینی بازار ۱٫۲۵۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۸۸ میلیون واحد) و ساعت ۱۷:۴۵ به وقت تهران آمار تولیدات صنعتی آمریکا در ماه مارس (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۱) اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا