تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز اشاره کردیم چنانچه قیمت بتواند دوباره به بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) برسد و از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح روز دوشنبه) نیز عبور کند موجب تقویت به سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۲ می شود اما فعلا نتوانسته بالای این خط روند دوام بیاورد و ممکن است مجدد به سطح حمایت ۱۲۸۱ عقب نشینی کند. برای امروز اگر بتواند این سطح حمایت را با قدرت بشکند و حداقل دو ساعت پایین آن تثبیت شود منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۶۵ می شود که دیروز بدان اشاره کردیم.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۸۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد. به نظر می رسد که برای شروع مجدد حرکت صعودی نیاز به زمان است و بسته شدن قیمت در بالای سطوح ۱۲۹۳ و ۱۲۹۵ می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت در آینده به سوی سطح ۱۳۰۲ باشد.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا برای نفس گیری و تجمیع انرژی مقداری به پایین خط روند تا نزدیکی سطح ۱۲۸۱ عقب نشینی کرده و پشت این خط مقاومت در نوسان است و در طی ۴۸ ساعته گذشته حرکت اصلاحی اخیر، فشار زیادی را بر سطح حمایت ۱۲۸۱ ایجاد کرده است.

برای امروز کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۸۱ (تثبیت کندل دو ساعته پایین آن) قبل از شروع مجدد روند افزایشی احتمال اصلاح قیمت تا نزدیکی ۱۲۶۵ را بیشتر خواهد کرد و بعد از آن توجه اصلی خریداران میان مدت و بلند مدت را به خود جلب خواهد کرد زیرا در پایین این سطح حمایت های مهمی قرار گرفته است که می توان به سطح حمایت قوی ۱۲۵۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) اشاره کرد. بنابراین همانند دیروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست کامل این سطح ۱۲۸۱ می شود یا خیر.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم هرچند در این چند روز گذشته قیمت جهانی اونس با دستیابی به سطح ۱۲۹۵ موفق به کسب رکورد جدید در پنج ماهه گذشته شد اما قدرت ماندن در این منطقه را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۲۸۱ و ۱۲۹۰ بازگشت.

حرکت اصلاحی اونس طلا را تنها به عوامل تکنیکی و ورود به منطقه اشباع خرید (Over bought) می توان نسبت داد و همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم به جز اظهارات دیشب استیون مانچین، وزیر خزانه داری آمریکا که مقداری باعث تقویت دلار و کاهش اونس طلا در بازارها شد، یافتن دلیل بنیادی دیگر برای این موج کاری دشوار است.

به همین دلیل تاثیر اخبار اگر در جهت کاهش اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد و امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و بازار جهت خود را می داند و حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۱۲۹۵ کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد و این وضعیت یک حالت گذرا و موقت است و نمی تواند به طول بیانجامد.

بنابراین جدای از رفتار اخیر و عقب نشینی نباید فراموش کرد که اونس طلا در میان مدت و بلند مدت همچنان در فاز صعودی قرار دارد و نیروهایی که آنرا به بالا سوق می دهند قوی تر می باشند و فعلا در حال نفس گیری برای موج بعدی می باشد. به لحاظ تکنیکی نیز بازار در شرایط اشباع می باشد و در حال حاضر ما در این وضعیت هستیم که این حالت سرانجام پس از مدتی حرکت نمودار از بین می رود و باید انتظار موج جدیدی را داشت که این موج قطعا منطبق بر مسائل بنیادین خواهد بود.

بالا بودن ناآرامی علی الخصوص در خاورمیانه و تنش‌های ژئوپولیتیکی پیرامون کره شمالی ، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن از دلائل اصلی افزایش ارزش اونس طلا می باشند که همچنان پابرجا هستند و با ادامه اوضاع و تشدید تنش های کره شمالی، همچنین احتمال آشفتگی اونس طلا نیز نقش مهمی را بازی خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال در حال حاضر قیمت آن در نزدیکی سطح ۱۲۸۱ قرار دارد و در صورت شکست کامل آن و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی تا سطح ۱۲۶۵ وجود دارد و در صورتیکه از بالا سطح ۱۲۹۵ نیز شکسته شود می توان موج تقویت اونس طلا را با تارگت ۱۳۰۲ انتظار داشت و در مجموع تا زمانی که بالای سطوح حمایت ۱۲۶۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) و ۱۲۵۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) باشیم هنوز قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی قرار دارد.

با این پیش فرض، انتظار می رود، حرکت اونس طلا همچنان رو به افزایش باشد و جز چند حرکت اصلاحی، روند اصلی همچنان صعودی باقی بماند. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها کتاب خاکستری بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و کتاب بژ بانک فدرال مرکزی آمریکا به گزارش وضعیت جاری اقتصادی هر یک از ۱۲ منطقه ای بانک فدرال ایالتی می پردازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا