تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

سرانجام چنانکه انتظار می رفت، بار دیگر پوند سطوح مقاومت خود را یکی از پس دیگری شکست و در مقابل دلار آمریکا با ثبت ۱٫۲۹۰۸ در بالاترین نرخهای خود از ۳ اکتبر ۲۰۱۶ به این سو قرار گرفت و مهمترین دلیل اقبال معامله گران به خرید پوند برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی انگلیس در روز ۸ ژوئن است که انتظار می رود با پیروزی احتمالی خانم ترزا می، نخست وزیر این کشور در انتخابات، قدرت دولت انگلیس در مذاکرات با اتحادیه اروپا تقویت شود و خریداران پوند را دوباره وارد بازار کند.

از این رو با توجه به کاهش نگرانی ها از “خروج سخت” انگلیس از اتحادیه اروپا که دیروز مفصل بدان اشاره کردیم امکان شروع روند افزایشی برای پوند به سوی سطوح ۱٫۳۰۰۰ و ۱٫۳۰۱۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته ی گذشته) چندان بعید نیست و در کوتاه مدت هرگونه حرکت اصلاحی پوند با سطوح حمایت در نزدیکی منطقه ۱٫۲۸۰۰ و ۱٫۲۷۸۰ روبرو خواهد شد.

در سایر تحولات با تضعیف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و تاثیر ارزهای متقابل بر یکدیگر، ارزش یورو نیز امروز در مقابل دلار و ین ژاپن تقویت شد و شک و تردید ها در خصوص برنامه های محرک اقتصادی ترامپ و کمرنگ تر شدن انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن ، موجب کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله به پایین %۲٫۲۰ شده است که کمترین نرخ بازدهی از زمان نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این سو می باشد و این مساله باعث کاهش ارزش دلار و تقویت یورو به بالاترین سطوح ۳ هفته ی گذشته شده است.

از سوی دیگر رقابت میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در کمتر از ۴ روز مانده به انتخابات سراسری در این کشور، به بالاترین حد خود رسیده است. نتایج نظرسنجی اخیر با قرار دادن چهار نامزد اصلی این انتخابات ( امانوئل ماکرون %۲۳، مارین لوپن %۲۲، فرانسوا فیون %۲۰ و ژان لوک ملانشون %۱۹) با اختلاف آرای یک درصدی در کنار یکدیگر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از یک واقعیت حکایت می کند و آن اینکه در انتخابات دور اول ۲۳ آوریل، هر سناریویی ممکن است رخ دهد.

گفتنی است که دور دوم انتخابات در روز ۷ مه با رقابت امانوئل ماکرون و مارین لوپن همچنان یکی از محتمل ترین فرضیه های موجود است؛ اما راهیابی فرانسوا فیون یا ژان لوک ملانشون به دور دوم انتخابات نیز به هیچوجه دور از انتظار نیست .مارین لوپن و ژان لوک ملانشون در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه زمینه کاهش بیشتر یورو را فراهم خواهند آورد زیرا این دو خواهان خروج فرانسه از ناتو و اتحادیه اروپا هستند و به خاطر همین باید در ورود به پوزیشن یورو تا قبل از نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با احتیاط عمل کرد.

برای امروز در جفت ارز یورو – دلار آمریکا در حرکت صعودی اولین سطح مقاومت بر روی نرخ ۱٫۰۷۴۰ قرار دارد که اگر شکسته شود مقاومت بعدی بر روی سطح ۱٫۰۷۷۵ دیده می شود. شکسته شدن این سطح پتانسیل ورود خریداران کوتاه مدت به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۰۸۲۵ ، ۱٫۰۸۳۰ و پس از آن سطح مقاومت اصلی ۱٫۰۸۴۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) را دارد. در حرکت نزولی نیز اولین سطح حمایت بر روی نرخ ۱٫۰۷۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارد و پس از آن سطوح بعدی حمایت به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۰۶۸۰ و ۱٫۰۶۷۰ و سطح ۱٫۰۶۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) قرار دارند. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته نیز در نزدیکی سطح ۱٫۰۶۵۰ وجود دارد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها کتاب خاکستری بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و کتاب بژ بانک فدرال مرکزی آمریکا به گزارش وضعیت جاری اقتصادی هر یک از ۱۲ منطقه ای بانک فدرال ایالتی می پردازد.

در واقع یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ (Beige Book) نام دارد که در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد FOMC که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود. علاوه بر سایر آمار و گزارشهای اقتصادی، یکی از گزارشهایی که بانک فدرال و کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره و سنجش میزان تورم در نظر می گیرند کتاب بژ است. هر یک از بانک‌های فدرال رزرو آمریکا، اطلاعات ورودی شرایط اقتصادی منطقه خود را تهیه می‌کنند و این اطلاعات در کتاب بژ خلاصه و نتیجه‌گیری می‌شود.

لازم به ذکر است امروز شاخص VIX که معیاری برای سنجش نوسانات بازارهای سهام آمریکا محسوب می شود از ۱۶ به ۱۳ واحد کاهش یافته که حاکی از کاهش جریان ریسک گریزی و کمتر شدن نوسانات بالای بازار سهام آمریکا می باشد و هر چه عدد شاخص VIX کاهش یابد ترس سرمایه گذاران در بازارهای مالی نیز کمتر می شود و معمولا سرمایه ها از دارایی های ریسک گریز مانند اوراق قرضه، پول نقد و طلا به سمت دارایی های پر ریسک مانند سهام حرکت می کنند.

با توجه به آنکه امروز مقداری تمایلات ریسک پذیری در بازار افزایش یافته است در بازار اگر امروز جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن بتواند خود را بالای سطح ۱۰۸٫۸۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تثبیت کند ممکن است دوباره به سوی سطوح ۱۰۹٫۲۰ و ۱۰۹٫۳۸ (بالاترین سطح ۱۳ آوریل ۲۰۱۷) دست یابد و در نتیجه مقداری به تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن در کوتاه مدت کمک کند و در جفت ارز پوند – ین ژاپن نیز احتمال نزدیک شدن قیمت به منطقه مقاومت یعنی جاییکه کف و سقف ابر ایچیموکوی روزانه با رنگ آبی مشخص شده است وجود دارد. در بازار فلزات گرانبها نیز در قیمت جهانی اونس طلا در حرکت اصلاحی با توجه به کاهش شاخص VIX فرود قیمت به زیر سطح ۱۲۷۹ (تثبیت کندل دو ساعته پایین آن) قبل از شروع روند صعودی می تواند منجر به استمرار حرکت اصلاحی تا نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۷۰ و ۱۲۶۵ گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا