تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و بالاترین حد آن در ۲۴ ساعته گذشته ۱۲۸۳ بوده است و پایین ترین حد آن ۱۲۷۶ به عبارتی تنها ۷ دلار نوسان داشته ایم و این زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل (یکشنبه) است و این خبر یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و تاثیر آن برای روز دوشنبه نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت پنجشنبه و جمعه بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب برای روز دوشنبه در راه است.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، پس از نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را را تقویت می کند. بطور معمول اگر شنبه و یکشنبه که دو روز تعطیل بازار است اتفاق خاصی رخ ندهد آغاز بکار بازار در دوشنبه آرام خواهد بود و شاهد شکاف یا گپ (Gap) های عمیق نخواهیم بود. اما بسیار بعید است که این وضعیت (آرامش) در روزهای بعد نیز حکم فرما باشد و پس از اتفاقات غیر منتظره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در حال حاضر بازار به شدت نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است.

از نظر تحلیل تکنیکال در قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز گفتیم چنانچه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۲ با قدرت عبور کند و دو ساعت بالای آن تثبیت شود موجب افزایش به ترتیب به سطوح ۱۲۸۶ و ۱۲۸۹ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۷ منجر به کاهش قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۱۲۷۳ و  ۱۲۶۵ می شود.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین مشخص است قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح حمایت ۱۲۸۱ رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c قرار داشت که شکسته شد و این موج در واقع سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) می باشد.

کاهش قیمت به پایین این سطح حمایت به معنای آن است که برای تجمیع انرژی و تثبیت قیمت بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) ممکن است در صورت شکست سطح ۱۲۷۷ (تثبیت کندل دو ساعته) مقداری به سطوح ۱۲۷۳ و ۱۲۶۵ اصلاح کند و در حرکت صعودی نیز در صورتیکه کندل دو ساعته بالای ۱۲۸۲ تثبیت شود موجب تقویت قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۲۸۶ و ۱۲۸۹ می شود.

افزایش قیمت به بالای ۱۲۹۵ زمینه را صعود بیشتر تا سطوح ۱۳۰۲ و ۱۳۱۶ فراهم خواهد آورد. بنابراین برای امروز نیز همانند دیروز نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح حمایت ۱۲۷۷ یا سطح مقاومت ۱۲۸۲ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته) شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و قیمت جهانی هر اونس طلا فعلا پشت ۱۲۸۳ و بالای ۱۲۷۶ گیر کرده است و عرض شده که بین ۱۲۷۳ تا ۱۲۶۵ منطقه ورود خریداران است و هر حرکت اصلاحی صرفا برای جمع کردن نیرو است تا دوباره به سمت ۱۲۹۵ حمله ور شود که عمده ی دلیل آن تنش های مربوط به کره شمالی و انتخابات ریاست جمهوری پیشروی در فرانسه در روز ۲۳ آوریل است و تمایلات کلی بازار همچنان افزایشی است و هر حرکت اصلاحی صرفا فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید تلقی می شود.

در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به اونس طلا به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شود. هر چند امروز موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۸۵۴٫۲۵۰ تن کاهش یافت اما در این چند روز گذشته صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بیشتر به میزان ذخایر خود اضافه کرده است و فقط روز چهارشنبه ۱۲ تن طلا خریداری کرد که این میزان خرید از اوایل سپتامبر ۲۰۱۶ به این سو بی سابقه بوده است.

دیروز نیز که قیمت به زیر ۱۲۷۷ رسید و سطح ۱۲۷۶ را تاچ کرد فقط برای چند ثانیه بود و سریعا بالای ۱۲۸۰ تثبیت شد. این بار هم چنین انتظاری می رود و به نظر می رسد هنوز چشم انداز قیمت جهانی طلا مثبت باشد و احتمالا هر کاهشی موقتی باشد. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی هر اونس طلا در این چند روز گذشته بیشتر حوالی ۱۲۷۳ و ۱۲۶۵ حمایت شده و به نظر می رسد احتمالا قیمت اونس طلا یک تلاش برای عبور از سطح ۱۲۸۲ داشته باشد که اگر موفق شود به تثبیت بالای ۱۲۸۲ (به شرط کندل دو ساعته) گردد بعید نیست تا ۱۲۸۶ و ۱۲۸۹ و پس از آن تا سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۹۵ افزایش قیمت را تجربه نماید.

همانطور که دیروز گفته شد سطوح ۱۲۷۰ تا ۱۲۶۵ نقش حمایت مهمی را برعهده دارد. هفته ی آینده هفته ی پر فراز و نشیبی را برای قیمت جهانی اونس طلا در پیش رو خواهیم داشت و انتظار می رود با اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قیمت جهانی اونس طلا واکنش های متفاوتی را تجربه کند.

نتایج نظرسنجی اخیر با قرار دادن چهار نامزد اصلی این انتخابات (امانوئل ماکرون %۲۳ ، مارین لوپن %۲۲، فرانسوا فیلون %۲۰ و ژان لوک ملانشون %۱۹) با اختلاف آرای یک درصدی در کنار یکدیگر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از یک واقعیت حکایت می کند و آن اینکه در انتخابات دور اول ۲۳ آوریل، هر سناریویی ممکن است رخ دهد و گفتنی است که دور دوم انتخابات در روز ۷ مه با رقابت امانوئل ماکرون و مارین لوپن همچنان یکی از محتمل ترین فرضیه های موجود است و برخی نظرسنجی ها از پیروزی احتمالی امانوئل ماکرون بر مارین لوپن در دور دوم انتخابات با آرای %۶۶ به %۳۴ خبر می دهند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته انتظار بازار برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است و وضعیت برای یورو در مقابل دلار آمریکا نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی روز دوشنبه را قویتر خواهد کرد و مطمئنا هیچ معامله گری دوست ندارد که قبل از نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معامله باز داشته باشد و به همین دلیل بازار چندان تمایلی به حرکت ندارد و معامله گران ترجیح می دهند تا هنگام مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۳ آوریل منتظر بمانند. بهتر است ما نیز منتظر بمانیم.

لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز بازار آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه سخنرانی آقای نیل کاشکاری رئیس کل فدرال ‌رزرو مینیا‌پولیس ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران و آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۶۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۴۸ میلیون واحد) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا