تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که گفتیم هفته ی آینده هفته ی پر فراز و نشیبی را برای یورو در پیش رو خواهیم داشت و انتظار می رود با اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، یورو واکنش های متفاوتی را تجربه کند اما این سوال برای معامله گران باقی خواهد ماند که آیا بازار حرکت افزایشی اخیر یورو را حفظ خواهد کرد؟

از منظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح مقاومت مهم روزانه بر روی ۱٫۰۷۷۵ تشکیل شده است و در صورت شکست این سطح پتانسیل ورود خریداران کوتاه مدت به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۰۸۲۵ ، ۱٫۰۸۲۷ (بالاترین سطح ۲۹ مارس ۲۰۱۷ و همچنین بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۰۹۰۶ به ۱٫۰۵۷۰) و پس از آن سطح مقاومت اصلی ۱٫۰۸۴۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) را دارد.

در حرکت نزولی یورو نیز اولین سطح حمایت بر روی سطح ۱٫۰۶۸۹ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارد. سطوح بعدی حمایت بعدی نیز به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۰۶۸۰ و ۱٫۰۶۷۰ و سطح ۱٫۰۶۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) تشکیل شده اند و در این جفت ارز خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته نیز در نزدیکی سطح ۱٫۰۶۵۰ وجود دارد.

در سایر تحولات ارزش یورو در مقابل ین ژاپن نیز دیروز به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۷٫۸۷ و ۱۱۷٫۸۹ (خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۲۰۰ روزه گذشته) رسیده که نتوانست از این سطوح عبور کند و به خاطر همین به پایین سطح ۱۱۷٫۰۰ عقب نشینی کرده است و اگر هفته ی آینده موفق به شکست این سطوح شود راه را برای صعود تا سطوح ۱۱۸٫۵۰ و ۱۱۸٫۷۸ (بالاترین سطح ۵ آوریل ۲۰۱۷) هموار می نماید.

از منظر تحلیل فاندامنتال باید توجه داشت دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ یعنی روز یکشنبه هفته ی آینده انجام خواهد شد و اگر هیچ‌ کدام از نامزدها برندهٔ اکثریت آرا نشوند، دور دوم انتخابات بین دو نفر اول در ۷ مه ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد، به همین خاطر از روز گذشته برخی از معامله‌گران در جفت ارز یورو – دلار آمریکا اقدام به خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی روی کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه (short covering) نموده اند.

به همین خاطر است که قیمت یورو در برابر دلار در نزدیکی بالاترین نرخهای ۳ هفته ی گذشته و در مقابل فرانک سوئیس به بیشترین حد خود در ۲ هفته ی اخیر رسیده است و ممکن است این اقدام توسط معامله‌گران تا قبل از نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ادامه یابد، هر چند که امروز مقداری یورو در برابر ارزهای اصلی اصلاح کرده است اما باید منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود.

نتایج نظرسنجی اخیر با قرار دادن چهار نامزد اصلی این انتخابات ( امانوئل ماکرون %۲۳، مارین لوپن %۲۲، فرانسوا فیلون %۲۰ و ژان لوک ملانشون %۱۹) با اختلاف آرای یک درصدی در کنار یکدیگر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از یک واقعیت حکایت می کند و آن اینکه در انتخابات دور اول ۲۳ آوریل، هر سناریویی ممکن است رخ دهد.

گفتنی است که دور دوم انتخابات در روز ۷ مه با رقابت امانوئل ماکرون و مارین لوپن همچنان یکی از محتمل ترین فرضیه های موجود است و برخی نظرسنجی ها از پیروزی احتمالی امانوئل ماکرون بر مارین لوپن در دورم دوم انتخابات با آرای %۶۶ به %۳۴ خبر می دهند که تا بدین جای کار به تثبیت یورو در مقابل دلار آمریکا در بازارها در بالای سطح ۱٫۰۷۰۰ کمک کرده است.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز امروز قیمت آن بعد از اعلام ضعیف آمار خرده فروشی انگلیس با اولین سطح حمایت ۱٫۲۷۷۰ مواجه است و همانطور که دیروز گفته شد از آنجایی که در نمودار یک ساعته به درون ابر ایچیموکوی در تایم فریم یک ساعته برگشته است اگر بتواند به پایین سطح ۱٫۲۷۷۰ برسد و حداقل دو ساعت پایین آن تثبیت شود ممکن است به سوی کف ابر ایچیموکوی یک ساعته یعنی حوالی سطح ۱٫۲۷۱۲ اصلاح کند.

در حرکت صعودی نیز تنها بازگشت قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا به بالای سطح مقاومت ۱٫۲۸۶۰ اهداف صعود تا سطوح ۱٫۲۹۰۸ (بالاترین سطح ۱۸ آوریل ۲۰۱۷) و ۱٫۲۹۱۹ (پایین ترین سطح ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶) را نمایان خواهد کرد و خود را گامی دیگر به سطح روانی ۱٫۳۰۰۰ نزدیک تر خواهد کرد.

در جفت ارز پوند – ین ژاپن نیز همانطور که دیروز گفته شد قیمت آن با کف و سقف ابر ایچیموکوی روزانه که محدوده مقاومت ۱۴۰٫۰۵ تا ۱۴۰٫۶۰ را پوشش داده بود مواجه شد که مقاومت مهمی برای این جفت ارز حداقل در کوتاه مدت محسوب می شود و به خاطر همین مقداری به نرخهای پایین عقب نشینی کرده است. برای ادامه ی حرکت صعودی پوند در مقابل ین ژاپن باید منتظر ماند و دید قیمت آن هفته ی آینده موفق به شکست و تثبیت کامل بالای منطقه مقاومت قوی ۱۴۰٫۰۵ – ۱۴۰٫۶۰  خواهد شد یا نه.

در سایر تحولات و در نمودار پایین نیز برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند پیش بینی می کنیم قیمت آن در حرکت نزولی خود تا نزدیکی سطح حمایت ۹۹٫۰۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) کاهش یابد.

باید توجه داشت معمولا در اولین واکنش به این خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ممکن است شاهد اصلاح و برگشت شاخص دلار آمریکا به سوی سطوح ۹۹٫۴۲ و ۹۹٫۹۶ باشیم و برخی از معامله گران که در نزدیکی این خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته تمایل به خرید دارند، حد استاپ خود را پایین سطح ۹۸٫۷۰ (پایین ترین سطح ماه مارس ۲۰۱۷) قرار می دهند که این سطح در نزدیکی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۲٫۲۶ به ۹۷٫۶۷۳ و بر روی سطح ۹۸٫۷۵ قرار دارد.

در مجموع باید گفت نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه برای یورو بسیار قابل اهمیت و مهم تحلیل می شود و از آنجایی که حدود %۵۸ از شاخص جهانی دلار آمریکا را یورو تشکیل می دهد می تواند حداقل در کوتاه مدت آینده وضعیت یورو در مقابل دلار آمریکا را در واکنش به این ریسک سیاسی فرانسه تا حد زیادی مشخص نماید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا