تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت بین نرخهای ۱۲۶۵ و ۱۲۸۱ در نوسان است و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارند.

موج کاهشی امروز نشاندهنده عدم توانایی قیمت در شکست خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) می باشد و این موضوع به اصلاح و حرکت نزولی قیمت به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۵ (پایین ترین سطح ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶) اشاره دارد.

بنابراین کاهش قیمت آن به زیر سطح حمایت ۱۲۶۵ می تواند منجر به کاهش به ترتیب تا نرخهای ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) ، ۱۲۵۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) ، ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۴۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) گردد.

در صورت شروع حرکت صعودی نیز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۱ موجب تقویت قیمت به سوی سطوح ۱۲۹۵ و ۱۳۰۲ می شود. باید توجه داشت سطوح حمایت ۱۲۶۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱۲۶۵ حمایت مستحکمی است که فعلا سرسختانه از ادامه بیشتر حرکت نزولی جلوگیری کرده است و برای شروع حرکت صعودی، می بایست قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۲۶۷ و ۱۲۶۵ تثبیت شود و از سطح مقاومت ۱۲۸۱ عبور کند. از این رو شکسته شدن هر طرف آن می تواند جهت اصلی حرکت را مشخص کند.

قیمت جهانی اونس طلا پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و پیروزی امانوئل ماکرون نامزد مستقل میانه روی به کمترین نرخهای ۲ هفته ی گذشته کاهش یافت و با تقویت جریان ریسک پذیری و افزایش سهام، تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن نیز با کاهش مواجه شد.

نتایج شمارش آراء نشان می دهد که امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که هیچکدام از نامزدهای راست سنتی و حزب سوسیالیست موفق نشدند به دور دوم انتخابات راه پیدا کنند. این نتیجه ریسک پذیری سرمایه گذاران که نگران به قدرت رسیدن حزب مخالف یورو در فرانسه بودند را بهبود بخشید.

آرای بالای خانم لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی نیز در تاریخ فرانسه بی سابقه است. فرانسوا فیون، نامزد حزب راست سنتی جمهوری خواهان ۲۰ درصد آرا را ازآن خود کرد و ژان لوک ملانشون نامزد جنبش فرانسه سرکش ۱۹.۲ درصد آرا را به دست آورد. بن نوا امون، نامزد حزب سوسیالیست، حزب حاکم، تنها کمی بیش از ۶ درصد آرا را کسب کرد. دور آتی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ ۷ ماه می (۱۷ اردیبهشت) برگزار می شود.

در حال حاضر شرایط کلی ریسک پذیری/گریزی عامل اصلی نوسانات قیمت اونس طلا محسوب می شود و اندیکاتورهای تعیین کننده نوسانات بازار از جمله VIX همچنان رابطه محکمی با تغییرات قیمت در بازار طلا دارند که با تغییرات قیمت اونس طلا نیز مرتبط است.

هر چند از نظر تحلیل تکنیکال قیمت اونس طلا در راستای روندی جدید بازار یعنی ” شروع معاملات انتقالی” و روند ریسک پذیری به حرکت کاهشی ادامه می دهد اما این موضوع تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۱۲۶۵ قرار دارد، نمی تواند اعتماد کاملی برای کسانیکه در انتظار ورود به انجام معاملات فروش هستند ایجاد نماید.

از سوی دیگر ذخایر کل صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۵۸٫۶۹۰ تن رسیده است که نسبت به روز قبل افزایش ذخایر را نشان می دهد و همچنین طبق گزارش کمیسیون مبادلات آتی کالا (CFTC) میزان خالص ترکیبی پوزیشن های طلای بزرگان بازار (صندوق های سرمایه گذاری ، موسسات بزرگ مالی و… ) در هفته ی منتهی به ۱۸ آوریل برای پنجمین هفته ی متوالی افزایش یافته و به بالاترین سطح پنج ماهه گذشته خود رسیده است.

در این بین، تنشهای ژئوپولیتیکی همچنان ادامه دارد و کره شمالی نیز اعلام کرد آماده است ناوهواپیمابر آمریکا را برای نشان دادن قدرت نظامی خود غرق کند و از این رو انتظار می رود ریسک های ژئوپولیتیکی از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن حمایت کند. بدین جهت ممکن است، قیمت جهانی اونس طلا در نزدیکی سطح ۱۲۶۵ حمایت پیدا کند و از ادامه حرکت نزولی متوقف گردد و از این رو فعلا در حال نفس گیری برای موج بعدی می باشد.

لازم به ذکر است امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شود و تنها آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال ‌رزرو مینیا‌پولیس ایالات متحده آمریکا در دو نوبت یکی در ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران و دیگری در ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا