تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM7) پیش بینی می شود قیمت آن به حرکت اصلاحی و افزایشی خود در نزدیکی منطقه مقاومت ۵۰٫۰۴ و ۵۰٫۳۹ دلار در هر بشکه پایان دهد و دوباره به سوی پایین ترین نرخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ یعنی سطح ۴۹٫۲۰ کاهش یابد که این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین مشخص است این موج نزولی قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۳٫۷۶ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) توسط دو سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته است که یکی براساس موج نزولی از سطح ۵۴٫۹۴ (بالاترین سطح ۲۳ فوریه ۲۰۱۷) به ۴۷٫۰۱ (پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷) می باشد و دیگری براساس موج افزایشی از سطح ۴۷٫۰۱ به ۵۳٫۷۶ در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت آمریکا به پایین سطح حمایت ۵۰٫۰۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی) و ۴۹٫۵۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی) کاهش یافته است و شانس کاهش قیمت نفت آمریکا به ترتیب تا سطوح ۴۸٫۸۸ و ۴۸٫۶۰ بسیار زیاد است.

تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه به هدف نزولی ۴۸٫۵۷ اشاره دارد که این سطح محل برخورد قیمت نفت آمریکا به خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) می باشد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها نفوذ قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۰٫۳۹ زمینه را برای افزایش قیمت تا سطح ۵۰٫۹۷ فراهم می آورد.

در چارت بعدی امروز در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN7) پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۵۲٫۵۶ مواجه شود و دوباره به سمت حمایت ۵۱٫۵۹ کاهش یابد که این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریمسنت در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۵۰٫۰۳ (پایین ترین سطح ۲۷ مارس ۲۰۱۷) به ۵۶٫۶۵ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) تشکیل شده است و موج کاهشی که از سطح ۵۳٫۵۵ (بالاترین سطح ۲۰ آوریل ۲۰۱۷) شکل گرفته است در قالب پنج موج تشکیل شده است و موج کنونی ۴ در حوالی سطح مقاومت ۵۲٫۵۶ به پیک و سقف خود نزدیک شده است و بعد از آن انتظار می رود دوباره در موج ۵ با کاهش مواجه شود و به سوی ۵۱٫۵۹ ریزش کند.

لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۵۲٫۵۶ و تثبیت کندل دو ساعته قیمت بالای آن موجب افزایش به سوی سطح مقاومت ۵۳٫۳۴ می شود در غیر این صورت با شکست سطح حمایت ۵۱٫۵۹ منجر به کاهش قیمت نفت برنت به سطح ۵۰٫۹۳ دلار در هر بشکه می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی می باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال شواهدی دال بر این واقعیت که تولید نفت و رشد ذخایر نفت خام ایالا متحده آمریکا در حال خنثی کردن تلاش های سازمان اوپک برای کاهش مازاد عرضه جهانی نفت است موجب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. میزان تولید نفت آمریکا که پیشتر به بالاترین رقم خود از  ماه اوت ۲۰۱۵ رسیده بود، به احتمال زیاد همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد و شرکت حفاری نفت بیکر هیوز آمریکا تعداد سکوهای حفاری خود را بیشتر کرده است و به ۶۸۸ دکل رسانده است.

این کاهش قیمت نفت بیشتر به خاطر بروز نشانه هایی از افزایش تولید و ذخایر نفت آمریکا است که تلاش اوپک برای کمتر کردن مازاد عرضه در جهان را خنثی کرده است. اعلام ناکامی آزمایش موشکی کره شمالی از یک سو و اعلام افزایش تولید آمریکا از سوی دیگر قیمت نفت را کماکان در کوتاه مدت به کاهشی تبدیل کرده است و روند کاهشی آن متوقف نشده است. علت این مساله تا حدی زیادی به عدم تعادل در عرضه و تقاضا برمی گردد و آمریکا نیز همچنان به عرضه نفت خود در بازار ادامه می‌دهد‌.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن