تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح ۹۷٫۸۶ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت هم شکسته شود موجب کاهش بیشتر به سوی سطح ۹۷٫۶۷ می شود که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۹۹٫۲۷ نشان داده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در بررسی تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۹٫۲۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط حمایت فیبوناچی ریتریسمنت یا پروجکشن شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعد از آن حرکت خواهد کرد که هدف بعدی بر روی ۹۷٫۸۶ قرار دارد.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که موج کاهشی قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ در قالب سه موج شکل گرفته است و قیمت شاخص دلار آمریکا در موج سوم یعنی موج c قرار دارد که در این موج می تواند تا سطح ۹۷٫۶۷ ریزش داشته باشد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی وجود دارد که بسیار نزدیک به همان سطح ۹۷٫۸۶ می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت که بررسی کانال نزولی در نمودار روزانه اشاره به سطح ۹۶٫۴۶ دارد که تنها در صورت شکست سطح حمایت ۹۷٫۶۷ می توان انتظار ریزش قیمت تا این سطح را داشت. لازم به ذکر است برای شروع حرکت صعودی می بایست که سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ با قدرت شکسته شود تا بتواند به سوی سطح ۱۰۰ افزایش یابد و این سطح دقیقا محل برخورد قیمت به سقف کانال نزولی در نمودار روزانه پایین می باشد.

در حال حاضر قیمت شاخص دلار آمریکا در کانال نزولی قرار دارد و پایین سطح ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمت ۳۸٫۲ درصدی) در نوسان است و پیش بینی می شود تا زمانیکه در درون این کانال نزولی قرار دارد، تا چند روز نتواند حرکت قابل توجهی برای صعود از خود نشان دهد و بیشتر متمایل به کاهش تا سطوح ۹۷٫۸۶ و ۹۷٫۶۷ حرکت کند.

لازم به ذکر است امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شود و تنها آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال ‌رزرو مینیا‌پولیس ایالات متحده آمریکا در دو نوبت یکی در ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران و دیگری در ساعت ۲۳:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. این هفته مهمترین آمارهای اقتصادی آمریکا شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا، سفارشات کالاهای بادوام و آمار مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا