تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز اشاره کردیم قیمت بین سطح حمایت ۱۲۶۵ و مقاومت ۱۲۸۱ در نوسان است و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارند.

موج کاهشی اخیر نشاندهنده عدم توانایی قیمت در شکست خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۱۶) می باشد و این موضوع به اصلاح و حرکت نزولی قیمت به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۵ (پایین ترین سطح ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶) اشاره دارد و به نظر می رسد قیمت برای مدتی بین این دو خط روند گیر کرده است.

کاهش قیمت آن به زیر سطح حمایت ۱۲۶۵ می تواند منجر به کاهش به ترتیب تا نرخهای ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) ، ۱۲۵۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) ، ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۴۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) گردد.

در صورت شروع حرکت صعودی نیز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۸۱ موجب تقویت قیمت به سوی سطوح ۱۲۹۵ و ۱۳۰۲ می شود. باید توجه داشت سطوح حمایت ۱۲۶۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱۲۶۵ حمایت مستحکمی است که فعلا سرسختانه از ادامه بیشتر حرکت نزولی جلوگیری کرده است و برای شروع حرکت صعودی، می بایست قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۲۶۷ و ۱۲۶۵ تثبیت شود و از سطح مقاومت ۱۲۸۱ عبور کند تا به سطوح ۱۲۹۵ و ۱۳۰۲ افزایش یابد. از این رو شکسته شدن هر طرف یک از سطوح ۱۲۶۵ یا ۱۲۸۱ می تواند جهت اصلی حرکت را مشخص کند.

قیمت جهانی اونس طلا فعلا تحت تاثیر پیروزی نامزد میانه ‌روی انتخابات فرانسه یعنی امانوئل ماکرون برای دومین روز متوالی در نرخهای پایین ۱۲۷۸ در نوسان است که توانست در نخستین دور رای‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کسب بیشترین آرا پیروز شود با این حال نگرانی های ژئوپولیتیکی هنوز هم می تواند از قیمت جهانی اونس طلا حمایت کند و پناهگاه امن سرمایه گذاران باشد. طلا یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، به این معنا که در زمان تنش‌های سیاسی و بالا گرفتن درگیری ها سرمایه‌گذاران تحت تأثیر تنش ها در کره شمالی به این بازار پناه می‌برند.

امانوئل ماکرون میانه‌رو با پیروزی در دور اول انتخابات فرانسه، از رقیب اصلی خود یعنی مارین لِ پن رهبر حزب جبهه ملی جلو افتاد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که فردا “طرح اصلاح بزرگ مالیاتی” را اعلام خواهد کرد که این موضوع در حال حاضر میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران را کمی افزایش داده است. با اعلام دور اول انتخابات، ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا کمتر شده است زیرا ماکرون در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز ۷ مه ۲۰۱۷ ، فرانسه را در این اتحادیه اروپا نگاه می‌دارد.

با این حال تنش‌های موجود در مورد کره شمالی می‌تواند بازار را دوباره عصبی کند زیرا کره ‌شمالی، امروز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس ارتش این کشور در حال برگزاری رزمایشی بزرگ است و بازار بیم آن را دارد که کره‌شمالی به خاطر این مناسبت با انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود، قدرت‌نمایی کند.

از سوی دیگر چنانچه تا نیمه شب روز جمعه ۲۸‌ آوریل (هشتم اردیبهشت ماه) کنگره آمریکا نتواند لایحه تخصیص بودجه ادارات دولتی را به تصویب برساند، آنگاه دولت آمریکا به حالت نیمه تعطیل در خواهد آمد که این موضوع نیز می تواند با افزایش قیمت اونس طلا همراه باشد.

لازم به ذکر است بزرگترین ETF جهان که بر روی طلا کار می کند صندوق سرمایه گذاری اسپایدر است که هم اکنون مالک ۸۶۰٫۱۷۱ تن طلا است. برای امروز انتظار اخبار نسبتا مهمی را داریم میزان ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۲۲٫۵ ، رقم قبلی ۱۲۵٫۶) و فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه مارس (پیش بینی بازار ۵۸۳۰۰۰ واحد، رقم قبلی ۵۹۲۰۰۰ واحد) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خبرهایی هستند که بازار به آنها توجه خواهد کرد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا