تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

این هفته بازار ارز در حالی کار خود را آغاز کرد که پیروزی نامزد میانه ‌روی انتخابات فرانسه یعنی امانوئل ماکرون سوژه اصلی تمامی خبرگزاریهای جهان بود و بازارهای مالی و ارزش یورو را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور اول و قوت گرفتن عدم جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا به تقویت یورو و اقبال معامله گران برای خرید آن در مقابل ارزهای اصلی بازار کمک کرده است.

بازارهای مالی از نتایج دور اول انتخابات فرانسه خشنود به نظر می رسند و مطمئن هستند که امانوئل ماکرون پیروز انتخابات فرانسه در دور دوم خواهد بود. امانوئل ماکرون برخلاف مارین لوپن که مخالف اتحادیه اروپا است از اروپای واحد حمایت می کند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۷ مه ۲۰۱۷ برگزار می شود. این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا یورو یکی از قوی ترین ارزها از ابتدای هفته جاری باشد بطوریکه در برابر دلار، ین ، پوند و بسیاری دیگر از ارزها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

ادامه این حرکت صعودی یورو در برابر ارزهای اصلی بازار می تواند قیمت آن را در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۵ ماهه گذشته (۱٫۰۹۴۰) برساند که بیشترین حد از روز ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود. به اعتقاد ما تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (۷ مه ۲۰۱۷) می­ توان دو سناریو را در نظر داشت. در صورتیکه قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به همین صورت در بالای سطح حمایت مهم ۱٫۰۸۳۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) که بالای گپ ۱٫۰۷۷۸ – ۱٫۰۸۲۱ است تثبیت شود، نرخ برابری یورو در برابر دلار می تواند به طور نظری بین ناحیه ۱٫۰۸۵۰ تا ۱٫۰۹۵۰ جای گیرد.

چنانچه در روز ۷ مه امانوئل ماکرون پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود، نرخ­ها بالاتر از ۱٫۱۰ برای یورو می­ تواند شرایط تعادلی را برقرار سازد و این موضوع می تواند حرکت افزایشی یورو را بیشتر کند. در حرکت صعودی، بازگشت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به بالای ۱٫۰۹۳۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته ی گذشته) و در ادامه ۱٫۰۹۴۰ (بالاترین سطح روز دوشنبه) می تواند منجر به صعود قیمت تا سطح ۱٫۰۹۷۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۰۳۴۰) و ۱٫۱۰۰۰ گردد.

در جفت ارز یورو – ین ژاپن شاهد افزایش قیمت به بالای سطح ۱۲۰٫۵۰ هستیم و با توجه به بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان با ژاپن احتمال تقویت به سطح ۱۲۱٫۰۰ و سپس ۱۲۱٫۹۵ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو هفتگی) بوجود خواهد آمد. در این میان، نشست روز پنجشنبه بانکهای مرکزی ژاپن (BoJ) و بانک مرکزی اروپا (ECB) برای تعیین نرخ بهره و سیاست های پولی، حائز اهمیت است. هر چند که بعید است تغییر خاصی در نرخ بهره داده شود اما سیاست های پولی آنها در مورد چشم انداز آتی نرخ بهره تاثیر کوتاه و بلند مدت خود را بر بازار خواهد گذاشت.

از آنجایی که بانک مرکزی ژاپن (BoJ) سیاست کنترل منحنی بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله را در نزدیکی سطح صفر درصد اتخاذ کرده است و از سوی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و آلمان از زمان انتخابات فرانسه با افزایش روبرو شده اند، این تحولات از عوامل اصلی تقویت اخیر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن بوده است و برای امروز ادامه صعود می تواند این جفت ارز را تا نرخهای بالای ۱۱۰٫۵۰ (خط کیجون روزانه) برساند که در این صورت هدف های بعدی به ترتیب ۱۱۱٫۵۸ (بالاترین سطح ۱۰ آوریل ۲۰۱۷) و ۱۱۲٫۰۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۱۲٫۲۰ (بالاترین سطح ۳۱ مارس ۲۰۱۷ می باشد.

در سایر تحولات امروز ارزش دلار کانادا (CAD) در بازارها به شدت با کاهش مواجه شد و سخنان امروز ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا در مورد اینکه مالیات ۲۰ درصدی بر روی واردات چوب از کانادا به آمریکا که ارزش آن در سال در حدود ۵ میلیارد دلار باشد اعمال می شود منجر به کاهش شدید ارزش دلار کانادا در بازارها شده است. بازارها نیز که مدتها منتظر چنین لحظه ای بودند بی درنگ دلار کانادا را در بازارها به فروش رساندند.

باید توجه داشت مقصد ۷۰ درصد کالاهای صادراتی کانادا به آمریکا می باشد و بدیهی است که وضع مالیات سنگین بر کالاهای این کشور، صادرکنندگان کانادایی را خشنود نمی کند.

به همین خاطر انتظار می رود دلار کانادا بار دیگر روند نزولی خود را به زودی آغاز کند و سناریو روند افزایشی برای نرخ مبادله دلار آمریکا – دلار کانادا به هدف های بالای ۱٫۳۶۰۰ شانس بیشتری خواهد داشت و این جفت ارز رشد شدیدی را تجربه کرده و با شیب تندی در برابر دلار کانادا صعود کرده بطوریکه زوج ارز USD/CAD به مرز ۱٫۳۶۰۰ افزایش یافته است و چون دلار کانادا در مخرج کسر قرار دارد هرچه این عدد بیشتر باشد به معنی ضعیف تر بودن دلار کانادا است.

برای امروز انتظار اخبار نسبتا مهمی را داریم میزان ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۲۲٫۵ ، رقم قبلی ۱۲۵٫۶) و فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه مارس (پیش بینی بازار ۵۸۳۰۰۰ واحد، رقم قبلی ۵۹۲۰۰۰ واحد) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خبرهایی هستند که بازار به آنها توجه خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا