تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) ، ۱۲۵۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یابد که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۶۵ نشان داده است.

در چارت پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۴۸ دیده می شود.

اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۲۷ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۵ (پایین ترین سطح ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶) می باشد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط افزایش قیمت به بالای ۱۲۷۰ سناریوی کاهشی به سطوح ۱۲۵۲ و  ۱۲۴۸ را موقتا خنثی خواهد کرد.

خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار مطرح است، کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای دو هفته ی گذشته آنهم بیشتر به خاطر تقویت جریان ریسک پذیری و خوش بینی های جدید از وضعیت رشد اقتصادی آمریکا و کمتر شدن نگرانی های اولیه از عدم اطمینان سیاسی در اتحادیه اروپا بعد از دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است.

با آرام شدن وضعیت در کره شمالی و مشخص شدن نتیجه انتخابات فرانسه میل و رغبت سرمایه گذاران برای ریسک پذیری افزایش یافته است که معمولا در این شرایط تقاضا برای خرید اونس طلا کاهش می یابد. از سوی دیگر حرکت صعودی دیشب بازار سهام وال استریت آمریکا (شاخص نزدک و داوجونز) پس از اعلام قوی درآمد شرکتهای آمریکایی، امروز نیز بازارهای سهام آسیا و اروپا را به حرکت واداشته است و بازارهای سهام آسیا برای پنجمین روز متوالی با افزایش روبرو شدند.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه موجب شده تا سرمایه گذاران به سمت خرید دارایی های پرریسک نظیر سهام تمایل بیشتری پیدا کنند، از این رو با احیای بازارهای سهام و افزایش میزان ریسک پذیری در بازار، معاملات انتقالی (Carry Trade) بار دیگر رو به افزایش است و از این رو تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۲۷۰ قرار دارد، احتمال بازگشت و شروع حرکت اصلاحی و نزولی به سوی نرخهای ۱۲۵۲ و ۱۲۴۸ وجود دارد.

امروز عمده توجهات بازار به اعلام جزئیات برنامه اصلاح مالیات بر درآمد شرکتهای آمریکا توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معطوف شده است و اگر این برنامه سرمایه گذاران بازار را راضی کند، این احتمال وجود دارد که با توجه به بهبود انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا قیمت اونس طلا به سوی سطوح ۱۲۵۲ و ۱۲۴۸ کاهش یابد. رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرد که درآمد بر مالیات شرکت ها کاهش یابد و شرکت های چند ملیتی بابت سودهایی که از خارج از آمریکا وارد این کشور می کنند، از معافیت مالیاتی قابل توجهی برخوردار شوند.

لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز از ۸۶۰٫۱۷۱ تن به ۸۵۴٫۲۵۰ تن کاهش یافت و با توجه به مواردی که در بالا گفته شد در حال حاضر در کوتاه مدت اشتیاق بازار برای خرید طلا مقداری کاهش یافته است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود و بازار در انتظار برنامه اصلاح مالیاتی دونالد ترامپ است تا نشانه های بیشتری را در خصوص جزئیات طرح مالیات بر در آمد شرکتهای آمریکایی بدست آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا