تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز عمده توجهات بازار به اعلام جزئیات برنامه اصلاح مالیات بر درآمد شرکتهای آمریکا توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معطوف شده است و اگر این برنامه سرمایه گذاران بازار را راضی کند، این احتمال وجود دارد که با توجه به بهبود انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار آمریکا مقداری به بالای سطح ۹۹٫۱۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تقویت شود که یادآور اقدامات وعده داده شده رئیس جمهور آمریکا در اواخر سال گذشته در مورد مسائل امور مالی در ایالات متحده که براساس بر آنچه رسانه ها تورم ترامپی (Trumpflation) می نامند می باشد.

هم اکنون براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا شانس افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن به %۷۱٫۸ افزایش یافته است و این میزان برای جلسه ۲۶ جولای به %۶۷٫۲ تقویت شده است و حرکت اصلاحی یورو در مقابل دلار آمریکا که امروز از سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ به پایین سطح ۱٫۰۸۸۰ شاهد بودیم در راستای حفظ سود (Profit Taking) و نزدیک شدن قیمت به سطح رزیستنس ۱٫۰۹۵۳ (بالاترین سطح ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶) قابل توجیه است

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت ارزی به عنوان مثال یورو بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking)می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

برای امروز در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۰۸۳۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) حمایت اولیه محسوب می شود. فردا نیز سرمایه گذاران در انتظار آن هستند تا ببینند، تحولات اخیر پس از انتخابات دور اول ریاست جمهوری فرانسه چه تاثیری بر دیدگاه آقای دراقی، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، در خصوص سیاستگذاری پولی و کاهش سیاست‌های انبساطی و تسهیل مقداری پولی (QE) گذاشته است.

بازار پول که پیشتر احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا را رد می کرد، اکنون انتظار دارد که میزان نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه مارس ۲۰۱۸ به میزان ۱۰ واحد با افزایش همراه شود. در سایر تحولات سیاست‌های ترامپ و خروج احتمالی این کشور از قرارداد تجارت نفتا نیز منجر به کاهش ارزش دلار کانادا (CAD) در بازارها شده است.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا (NAFTA (North American Free Trade Agreement قراردادی است که در سال ۱۹۹۴  کشورهای مکزیک ، آمریکا و کانادا را به یک کشور اقتصادی واحد بدل ساخته و طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری حتی در حوزه کشاورزی در میان این ۳ کشور از بین رفته است. اهمیت این موافقتنامه در شرایط فعلی به قدری است که قطعاً اقتصاد کشورهای کانادا و مکزیک با خروج از آن با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد.

باید توجه داشت سیاست‌هایی که دولت ترامپ در پیش گرفته است می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی کانادا منجر شود چرا که این کشور به شدت نسبت به تغییر در روابط دوجانبه خود با آمریکا حساس است. دونالد ترامپ به دنبال این است که نسبت به عضویت آمریکا در قرارداد تجارت آزاد کشورهای آمریکای شمالی، نفتا تجدیدنظر کند و امروز براساس اظهارات دو تن از مقامات کاخ سفید آمریکا ، دولت ترامپ در نظر دارد یک فرمان اجرایی برای خروج آمریکا از نفتا را در اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده اعلام کند.

در کنار آن دونالد ترامپ قصد دارد تعرفه‌های گمرکی جدیدی را علیه محصولات کانادایی ورودی به آمریکا اعمال کند. در سایر تحولات امروز ارزهای متکی به بلوک کالاها نظیر دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا بعد از اعلام ضعیف آمار قیمت مصرف کنندگان استرالیا (CPI) در سه ماهه اول سال جاری به شدت به نرخهای پایین ۰٫۷۵۰۰ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته کاهش یافته است و با شکست سطح ۰٫۷۴۷۲ (پایین ترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) تارگت نزولی بعدی سطح ۰٫۷۴۳۱ (پایین ترین سطح ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷) و سطوح ۰٫۷۳۵۵ و ۰٫۷۳۳۵ و پس از آن سطح ۰٫۷۳۳۰ خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا