تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز گفته شد پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) ، ۱۲۵۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی ) کاهش یابد که این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۶۵ نشان داده است.

در چارت پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۴۸ دیده می شود و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۲۷ می شود.

این سطح محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۵ (پایین ترین سطح ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶) و مماس با خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی می باشد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی همانطور که دیروز گفتیم تنها به شرط افزایش قیمت به بالای ۱۲۷۰ (تثبیت کندل دو ساعته) سناریوی کاهشی به سطوح ۱۲۵۲ و  ۱۲۴۸ را موقتا خنثی خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه از طرح آقای ترامپ برای اصلاح میزان مالیات پرداختی شرکتهای بزرگ و اشخاص حقیقی رونمایی کرد که گامی دیگر برای تحقق وعده هایی که در طول مبارزات انتخاباتی خود برای ارتقای وضعیت رشد اقتصادی کشور داده بود است. براساس این طرح نرخ مالیات سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در این کشور از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش می یابد و تنها یک خلاصه کوتاه از برنامه ترامپ در اختیار عموم قرار گرفت و جزئیات بیشتر دیگری منتشر نشد.

باید توجه داشت از آنجایی که نظرات مختلفی در مورد اصلاح نرخ مالیاتی هم در میان دموکرات ها و هم جمهوریخواهان وجود دارد، انتظار می رود بحث و بررسی طرح آقای ترامپ در کنگره چند ماه به طول بیانجامد. کاهش نگرانی ها از تنش های ژئوپولیتیکی و واکنش مثبت بازارها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فعلا قیمت جهانی اونس طلا را در نزدیکی پایین ترین نرخهای دو هفته ی گذشته نگه داشته است اما از سوی دیگر ابهام در مورد طرح پیشنهادی اصلاح مالیات ترامپ می تواند هر چقدر قیمت جهانی اونس طلا به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) نزدیک تر می شود جلوی کاهش بیشتر را بگیرد.

به همین خاطر قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته بیشتر بین منطقه ۱۲۶۰ و ۱۲۷۰ در نوسان بود. از سوی دیگر ماکرون نامزد لیبرال و میانه رو فرانسه و مارین لوپن نامزد راست افراطی فرانسه باید برای دریافت کلید کاخ الیزه این کشور دو هفته ی دیگر (۱۷ اردیبهشت ماه/هفتم مه) با یکدیگر رقابت کنند.

پیروزی نهایی آقای ماکرون تا حدی می تواند به ثبات سیاسی فرانسه در دوم دوم انتخابات بیانجامد. در سایر تحولات باید منتظر ماند و دید آیا ترامپ می تواند این لایحه مالیاتی را به تصویب کنگره برساند یا نه، اگر این لایحه نتواند حمایت لازم را برای تصویب در کنگره بدست آورد موجب افزایش قیمت جهانی اونس طلا می شود.

لازم به ذکر است امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) تشکیل جلسه خواهد داد و انتظار داریم تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکند و ماریو دراقی از کاهش محرکهای اقتصادی در ماه ژوئن خبر دهد. از این رو، توجه اصلی بازار به کنفرانس خبری ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا معطوف خواهد بود. مهمترین خبر این هفته نیز، اعلام گزارش نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) است که فردا منتشر خواهد شد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار خالص سفارشات کالاهای بادوام در ماه مارس (پیش بینی بازار %۰٫۴ ، رقم قبلی %۰٫۵)، سفارشات کالاهای بادوام در ماه مارس (پیش بینی بازار %۱٫۲ ، رقم قبلی %۱٫۸) ، آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۴۰۰۰) و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۰۰- ، رقم قبلی %۵٫۵) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا