تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز چنانکه قویاً انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه خود تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکرد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره در عدد صفر درصد و نرخ بهره سپرده بانک مرکزی اروپا در عدد %۰٫۴۰- باقی ماند.  اما مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر دلار و پوند کاهش یابد، سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس  مطبوعاتی پس از نشست بود.

صحبتهای دراقی در جلسه امروز چشم انداز این ارز را حداقل در کوتاه مدت کاهشی کرد. وی همچنان بر حفظ سیاست های انبساطی و تورم پایین تکیه کرد و در لابه لای سخنرانی خود اشاره کرد که این کمیته در جلسه امروز خود هیچ صحبتی در مورد حذف سیاست های پولی ارزان یا همان محرکهای اقتصادی در مورد نرخ بهره نکرده است و این سخنان باعث شد تا گمانه زنیها در بازار درباره کاهش سیاست های انبساطی نرخ بهره در جلسه ماه ژوئن به شدت کاهش یابد و تضعیف یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار نتیجه منطقی آن بود.

این در حالی است که در بیانیه اولیه که به بهبود فزاینده ی رشد اقتصادی و کاهش خطرات حرکت نزولی اقتصاد اروپا اشاره کرد مقداری به تقویت یورو کمک کرد اما اذعان دراقی به موانع پیشرو برای خروج از استراتژی های مرتبط با سیاست های انبساطی و اینکه ارزیابی این کمیته از چشم انداز تورمی تغییری نکرده است و تورم در سطوح پایین باقی مانده است، دوباره موجب شد که یورو نتواند خود را به بالای سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ برساند.

یورو هم اکنون در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱٫۰۸۳۸ (خط قرمز رنگ میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) می باشد که اگر موفق به کلوز روزانه پایین آن شود منجر به کاهش بیشتر به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۸۲۱ و ۱٫۰۷۷۸ می شود که در واقع در این منطقه می تواند گپ بوجود آمده روز دوشنبه را پر کند.

با توجه به افزایش قابل توجه اخیر یورو در واکنش به نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و گپ ایجاد شده روز دوشنبه در منطقه ۱٫۰۸۲۱ و ۱٫۰۷۷۸ احتمال می دهیم این گپ پر شود و این پر شدن گپ باعث نوسانات در دیگر ارزهای مقابل یورو خواهد شد که از آن به عنوان تاثیر ارزهای متقاطع بر یکدیگر یاد می کنند. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح حمایت بعدی به ترتیب بر روی خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته تشکیل شده اند.

در تحلیل بین بازاری در واکنش به سخنان امروز ماریو دراقی، نرخ بازدهی اوراق قرضه اروپا نیز کاهش یافت بطوریکه نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان با بیش از ۲- واحد کاهش به %۰٫۳۲۵ رسید که پایین ترین سطح در طی ۴۸ ساعته گذشته می باشد و انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا نیز پایین آمد.

از این رو سخنرانی نه چندان قوی و به اصطلاح ملایم یا Dovish رئیس بانک مرکزی اروپا ممکن است بازار را از کاهش محرکهای اقتصادی بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن ناامید کند و در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۰۸۳۸ بار دیگر فشار بر یورو آغاز شود. از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز بهتر است منتظر ماند و دید قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا موفق به شکست و تثبیت کندل روزانه پایین خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱٫۰۸۳۸) می شود یا خیر.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا