تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۷۰ قرار دارد و فعلا نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت این چند روز اونس طلا نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، پس از اخبار امروز در سشن آمریکا را تقویت می کند.

از این رو برای امروز معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی هستند و برای بازگشت حرکت صعودی، لازم است قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح مقاومت اولیه ۱۲۷۰ بازگردد و حداقل دو ساعت بالای آن تثبیت شود تا بتواند سیگنال خرید به ترتیب به سطوح ۱۲۷۸ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۷) و ۱۲۸۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c) صادر کند.

در حرکت نزولی نیز تثبیت و تایید قیمت در زیر ۱۲۶۰ می تواند راه را برای شروع یک حرکت نزولی به سطح ۱۲۵۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) هموار کند و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته نیز بر روی سطح ۱۲۴۷ تشکیل شده است.

بنابراین انتظار می رود، تا زمانی که قیمت جهانی اونس طلا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت تا قبل از اخبار امروز آمریکا در نوسانات خنثی بین سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۷۰ قرار داشته باشد و  معامله گران در انتظار شروع یک روند حرکت، پس از چند روز حرکت خنثی هستند

از ابتدای هفته تا کنون قیمت جهانی اونس طلا به میزان %۱٫۵- کاهش یافته است که ضعیف ترین عملکرد هفتگی از روز ۱۰ مارس ۲۰۱۷ به این سو می باشد که عمده ی دلیل آن تقاضا برای خرید دارایی های پرریسک تر نظیر سهام می باشد و همچنین قیمت اونس طلا به دلیل کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیک جهانی مقداری عقب‌نشینی کرده است.

اما بازار همچنان نسبت به این‌که آیا سیاست کاهش نرخ مالیات دولت آمریکا اجرا خواهد شد یا خیر نگران است، زیرا این کاهش بسیار شدید است در حالی‌که منابع مالی زیادی برای جبران این سیاست وجود ندارد. هر چند قیمت جهانی اونس طلا از ابتدای ماه آوریل تا کنون رشدی معادل %۱٫۳ را در ماه تاکنون نشان می دهد اما در طول این هفته تا بدین جای کار با کاهش قیمت مواجه شده است.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه طرح یک صفحه‌ای درباره کاهش مالیات برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی رونمایی کرد و اگر این طرح اجرا شود کسری مالی فدرال آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت به همین دلیل معرفی این طرح با استقبال محتاطانه بازارهای مالی روبه‌رو شده است.

باید توجه داشت که تغییرات در نرخ مالیات آمریکا برای اونس طلا تبعاتی خواهد داشت زیرا کاهش نرخ مالیات، به رشد بیشتر دارایی‌های پرریسک مانند شاخص های سهام کمک می‌کند و احتمالا تقاضا برای دارایی‌های مطمئن و امن نظیر اونس طلا را مقداری ضعیف خواهد کرد.

پیشنهاد مالیاتی دولت ترامپ شامل مشوقی برای بازگرداندن سود خارجی شرکتهای آمریکایی است که برای دلار مثبت است و به اونس طلا لطمه می‌زند و به خاطر همین است که قیمت این فلز در حال حاضر در کمترین نرخهای ۲ هفته ی گذشته معامله می شود.

از سوی دیگر امروز مشخص شد که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۵۴٫۲۵۰ تن به ۸۵۳٫۳۶۲ تن کاهش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

خبر نرخ رشد اقتصادی آمریکا امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها، اعلام شاخص مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال (GDP) می تواند تعیین کننده جهت وضعیت اقتصادی آمریکا و مباحث مربوط به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری باشد. پیش بینی می شود آمار مقدماتی نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال از رقم قبلی %۲٫۱ به %۱٫۲ کاهش یابد.

در اخبار دیگر شاخص مدیران خرید شیکاگو آمریکا (PMI) در ماه آوریل (پیش بینی بازار ۵۶٫۴ ، رقم قبلی ۵۷٫۷) ساعت ۱۸:۱۵ به وقت تهران اعلام می شود و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برای شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا در ماه آوریل پیش بینی می شود همانند رقم قبلی ۹۸٫۰۰ و آمار بازبینی انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا از رقم قبلی ۸۶٫۹ به ۸۷٫۰۰ تغییر یابد. دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (برینارد و هارکر) نیز به ترتیب ساعت ۲۱:۴۵ و ۲۳:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا