تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

 GDP یا تولید ناخالص داخلی آمریکا، شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات ارزی، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت رشد و افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی به  تقویت نرخ بهره بانکی اقدام کند بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت ارز خواهد انجامید. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. البته شایان ذکر است که افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای احتمال تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود.

خبری که امروز منتشر شد نشان داد که در سه ماهه اول سال، آمار مقدماتی تولید ناخالص داخلی برای دوره سه ماهه اول سال جاری در ایالات متحده آمریکا %۰٫۷ بوده است که نسبت به رقم پیش بینی شده %۱٫۲ و  رقم قبلی %۲٫۱ در سه ماهه چهارم سال گذشته کاهش داشته است. اما شاخص مقدماتیGDP Deflator  در سه ماهه سوم اول سال رشدی معادل %۲٫۲ نشان داد که بالاتر از رقم پیش بینی شده %۲٫۰۰ و رقم قبلی %۲٫۱ بود و آمار هزینه اشتغال آمریکا نیز در سه ماهه اول سال جاری %۰٫۸ رشد را نشان داد که بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۶ و رقم قبلی %۰٫۵ بود.

هر چند در وضعیت کلی، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال جاری کمترین رشد را در سه ساله گذشته تجربه کرد و آمار هزینه های مصرف کنندگان با ثبت %۰٫۳ کمتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۹ و رقم قبلی %۳٫۵ بود و این موضوع با نگاهی به آمارهای امروز کاملاً روشن است اما رشد آمارهای تورمی GDP Deflator و آمار قوی هزینه اشتغال آمریکا در سه ماهه اول سال جاری به تقویت دلار آمریکا در بازارها کمک کرد و هم اکنون براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا شانس افزایش دو پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری از %۵۲ به %۵۷ افزایش یافته است.

در تحلیل بازار نرخ بهره، در واکنش به این خبر نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به بالای خط روند پایین از الگوی خنثی یعنی بالای سطح مقاومت پیوت %۲٫۳۲ بازگشته است که اگر کندل هفته بالای این سطح بسته شود و به بالای خط میانگین متحرک (%۲٫۳۹) برسد می تواند نقطه بسیار خوبی برای خریداران دلار آمریکا باشد و هدف های %۲٫۵۵ و %۲٫۶۲ را برای نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا مشخص می سازد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز خرید یا فروش بستگی به شکسته شدن قطعی سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ و سطح حمایت ۱٫۰۸۳۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) دارد و در حال حاضر نوسان فعلی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا مابین نرخهای ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۰۹۵۰ است. در سایرت تحولات قیمت جهانی اونس طلا نیز هم اکنون در روندی خنثی قرار گرفته و انتظار می رود مابین نرخهای ۱۲۶۰ (سطح حمایت) و ۱۲۷۰ (سطح مقاومت) به این حرکت ادامه دهد. باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا