تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز اکثر بازارهای آسیایی و اروپایی تعطیل هستند و انتظار می رود حجم معاملات در سشن اروپا نیز پایین باشد اما اخبار متعددی که این هفته در بازار آمریکا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای جفت ارزهای اصلی فراهم آورد.

در این میان امروز در تقویم اقتصادی سشن آمریکا بی شک در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار ماه مارس شاخص اصلی تعدیل هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) و مصارف شخصی و درآمدهای شخصی توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز آمار ماه آوریل موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) اعلام می شود و انتظار می رود این شاخص از رقم قبلی ۵۷٫۲ به ۵۶٫۵ تغییر یابد.

در تحلیل فاندامنتال آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار خبر تصویب لایحه موقت بودجه آمریکا، مقداری به تقویت دلار آمریکا در بازارها انجامید و کنگره آمریکا لایحه موقتی را با هدف مهار تعطیلی دولت واشنگتن تصویب کرد تا قانونگذاران فرصت کافی برای تصویب لایحه بلند مدت تامین مالی دولت آمریکا تا پایان سال مالی این کشور را داشته باشند.

جمهوری خواهان کنگره که همچنان بر سر قوانین بودجه کاخ سفید با یکدیگر اختلاف نظر دارند، یک هفته دیگر فرصت دارند تا یک بسته بلند مدت بودجه ای را به تصویب برسانند تا دولت را تا ۳۰ سپتامبر سال مالی جاری تامین بودجه کند. در واکنش به این خبر ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار مخصوصا در مقابل ین ژاپن با افزایش روبرو شد. برای بازگشت حرکت صعودی، لازم است قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن به بالای سطح مقاومت ۱۱۱٫۹۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) بازگردد تا به ترتیب به هدف های ۱۱۲٫۲۰ (بالاترین سطح ۳۱ مارس ۲۰۱۷) و ۱۱۲٫۹۰ (بالاترین سطح ۲۰ مارس ۲۰۱۷) افزایش یابد.

در سایر تحولات این هفته در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز خرید یا فروش بستگی به شکسته شدن قطعی سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ و سطح حمایت ۱٫۰۸۳۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) دارد و در حال حاضر نوسان فعلی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا مابین نرخهای ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۰۹۵۰ است.

این هفته در ایالات متحده آمریکا ، بیشترین توجه بازار بر روی اخبار اقتصادی این کشور مخصوصا جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه و آمار اشتغال آمریکا در روز جمعه متمرکز خواهد بود. هر چند انتظار می رود بانک فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه تغییری در میزان نرخ بهره خود (%۱٫۰۰) ایجاد نکند اما مطابق معمول بازار به لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا توجه خواهد داشت تا هر گونه تغییر در سیاستهای آتی را مشخص نماید. بعد از آن نگاه بازار به اخبار اشتغال آمریکا در روز جمعه متمرکز خواهد بود.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است. با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار سهام آمریکا فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، در صورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد. این هفته در روز جمعه بازار پیش بینی می کند که تعداد اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه آوریل از رقم قبلی ۹۸۰۰۰ به ۱۸۵۰۰۰ ، آمار ماهیانه نرخ بیکاری از %۴٫۵ به %۴٫۶ و آمار میانگین درآمدها نقدی ساعتی از %۰٫۲ به %۰٫۳ تغییر یابند.

در حال حاضر قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در کانال نزولی قرار دارد و پایین سطح ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمت ۳۸٫۲ درصدی) در نوسان است و پیش بینی می شود تا زمانیکه در درون این کانال نزولی و پایین سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ قرار دارد، نتواند حرکت قابل توجهی برای صعود از خود نشان دهد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا و هدف های بعدی آن در کانال رسم شده مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا