تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته بین منطقه ۹۸٫۷۵ و ۹۹٫۲۷ در روندی خنثی و رنج در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه رنج و خنثی بین خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۹٫۹۶ می شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۸٫۷۵ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۹۷٫۸۶ خواهد شد. تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت به پایین سطح حمایت ۹۸٫۷۵ را نشان می دهد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در چند روز اخیر پایین سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ در کانال نزولی نشان داده است. باید توجه داشت که این بار دوم است که شاخص دلار آمریکا به زیر سطح حمایت ۹۹٫۲۷ می رسد و از این رو شانس افزایش دوباره قیمت به بالای این سطح چندان زیاد نیست.

از نظر تحلیل فاندامنتال از آنجاییکه امروز اخبار خاصی در تقویم اقتصادی روز آمریکا دیده نمی شود معامله گران منتظر برگزاری نشست بانک فدرال رزرو آمریکا هستند تا در خصوص سرمایه گذاری در بازار اونس طلا تصمیم گیری کنند. به نظر می رسد قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا تا انتشار بیانیه فردا شب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) با تغییر چندانی روبرو نشود و قیمت آن بیشتر بین سطح حمایت ۹۸٫۷۵ و سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ در نوسان باشد.

هر چند انتظار می رود بانک فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه تغییری در میزان نرخ بهره خود (%۱٫۰۰) ایجاد نکند اما مطابق معمول بازار به لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا توجه خواهد داشت تا هر گونه تغییر در سیاستهای آتی را مشخص نماید. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ (CME) که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، نشان می دهد که شانس افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز ۱۴ ژوئن %۶۷٫۴ و در جلسه روز ۲۶ جولای %۶۲٫۷ است. گزارش بیانیه بانک مرکزی آمریکا فردا شب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و نوساناتی را برای شاخص دلار آمریکا به همراه خواهد داشت.

آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) برای ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰ ، رقم قبلی۹۸۰۰۰) و آمار ماهیانه نرخ بیکاری آمریکا (پیش بینی بازار %۴٫۶ ، رقم قبلی %۴٫۵) و آمار میانگین درآمدهای نقدی ساعتی در ماه آوریل (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۲) نیز در روز جمعه اعلام خواهند شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

در سایر تحولات مصاحبه استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا با شبکه خبری بلومبرگ مبنی بر اینکه انتشار اوراق قرضه فوق العاده طولانی مدت آمریکا (بیش از ۳۰ سال) کاملا منطقی به نظر می رسد مدت موجب تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۶ هفته ی گذشته شده است و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۳۰ ساله آمریکا نیز به بالاترین حد ۳ هفته ی گذشته رشد پیدا کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این هفته باید به حرکت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن توجه داشت و یک نشانه برای قدرت حرکت صعودی آنکه با توجه به کلوز قیمت در بالای سطح ۱۱۱٫۳۹ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو تایم فریم هفتگی) اگر قیمت آن موفق به کلوز کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۱۲٫۳۱ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکو تایم فریم روزانه) شود موجب تقویت قیمت به سوی سطوح ۱۱۲٫۹۰ (بالاترین سطح ۳۱ مارس ۲۰۱۷) و ۱۱۳٫۳۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) خواهد شد که این سطح در نزدیکی سطح ۱۱۳٫۳۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از ۱۱۸٫۶۶ به ۱۰۸٫۱۳) قرار دارد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی با سطوح حمایت ۱۱۱٫۸۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۱۱٫۸۲ (خط تنکان هفتگی و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۵٫۵۱ به ۱۰۸٫۱۳) روبرو خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا