تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM7) سیگنال فروش به سوی سطح حمایت ۴۷٫۴۷ دلار در هر بشکه صادر شده است و انتظار داریم دوباره قیمت آن به این سطح کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت زیر دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرارگرفته است. موج نزولی شارپی دیروز نشاندهنده استمرار موج کاهشی به سوی سطح ۴۵٫۵۳ است که البته در این موج نزولی بهتر است هدف واقع بینانه را نزدیکی در سطح ۴۶٫۶۵ در نظر گرفت.

سطح مقاومت قیمت نفت آمریکا نیز بر روی سطح ۴۸٫۶۷ دیده می شود که اگر از بالا با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطح ۴۹٫۶۵ می شود با این حال برای امروز پیش بینی می شود که هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی در نزیکی سطح مقاومت ۴۸٫۶۷ پایان یابد.

در چارت روزانه نیز سیگنال میان مدت قیمت نفت آمریکا به کاهشی تبدیلی شده است که این موضوع را شکسته شدن خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به وضوح نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال در امتداد حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۷٫۰۴ می تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت آمریکا به سوی سطوح ۴۵٫۲۱ و ۴۲٫۲۰ شود مگر آنکه قیمت سریعا حرکت نزولی خود را جبران کند و به بالای سطح مقاومت ۵۰٫۰۷ برسد.

امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۳٫۶۴۱- میلیون بشکه به ۲٫۳۳۳- میلیون بشکه تغییر یابد. لازم به ذکر است بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۴٫۱۵۸- میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد ۲٫۳۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد و رقم قبلی نیز ۸۹۷+ هزار بشکه اعلام شده بود.

معمولا هر چقدر ذخیره نفت خام تجاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا بیشتر از حد انتظارات رشد یابد، منجر به کاهش قیمت نفت در لحظه انتشار خبر می شود و هر چقدر ذخیره نفت خام تجاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا بیشتر از حد انتظارات کاهش یابد منجر به افزایش قیمت نفت در لحظه انتشار خبر می شود.

در نمودار بعدی امروز در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN7) سیگنال فروش به سوی سطح حمایت ۵۰٫۰۳ صادر شده است و انتظار داریم که این سطح حمایت دوباره لمس شود و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۴۹٫۱۷ می شود.

براساس آن چیزی که در نمودار یک ساعته پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی c قرار دارند که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به این سو محسوب می شود.

موج نزولی شارپی دیروز اشاره به امتداد این موج نزولی به سوی سطح ۴۷٫۹۹ دارد. در نمودار روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال سیگنال فروش به سوی سطوح ۵۰٫۹۹ و ۴۹٫۷۱ صادر کرده است که این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲٫۶ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ و پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷ قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۴۹٫۷۱ با قدرت شکسته شود منجر به ریزش بیشتر قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۴۲ می شود. گفتنی است اگر قیمت نفت برنت به همین صورت در بالای سطوح حمایت ۵۰٫۹۹ و ۴۹٫۷۱ تثبیت شود ممکن است مقداری به سوی سطح مقاومت ۵۳٫۸۰  اصلاح کند، اما برای امروز احتمال کاهش مجدد قیمت نفت برنت به سطح ۵۰٫۰۳ دلار در هر بشکه زیاد است.

آنچه مسلم است آنکه، امروز به غیر از آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا، نتایج نشست امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC)، برای تعیین جهت بازارها بسیار مهم است و در مجموع انتظار داریم، انتشار این بیانیه موجب نوسانات گردد. سایر آمارهای اقتصادی امروز احتمالاً تحت تاثیر نشست FOMC قرار گیرد هرچند که می بایست به آمارهای ADP (اشتغال ماهانه) و ISM Non-Manufaturing نیز توجه داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن