تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هم اکنون در حدود یک هفته است که زوج ارز EURUSD در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۰۹۵۰ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این زوج دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند. علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر تا سطح ۱٫۰۹۵۰ که در واکنش به نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شاهد بودیم انتظار بازار برای بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

وضعیت برای زوج ارز GBPUSD نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم و بیشتر بین محدوده ۱٫۲۸۶۰ و ۱٫۲۹۶۰ در نوسان است که این مسئله موج احتمالی امشب را قویتر خواهد کرد. این رفتار موئد آن است که معامله گران تا پیش از بیانیه امشب چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بانک مرکزی آمریکا و چشم انداز آتی سیاست های پولی آن را بدانند. اخبار اقتصادی امشب و این هفته احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود.

نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در حال حاضر %۱٫۰۰ است و انتظار نداریم که این عدد تغییر بکند اما مطابق معمول بعد از اعلام رسمی نرخ بهره بیانیه کمیته سیاست گذاری بانک فدرال رزرو آمریکا منتشر می شود که همواره یکی از محرکین پرقدرت بازار محسوب می شود. براساس معاملات آتی نرخ بهره که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، نشان می دهد که شانس افزایش نرخ بهره کمیته سیاست گذاری بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز ۱۴ ژوئن %۶۷٫۴ و در جلسه روز ۲۶ جولای %۶۲٫۷ است. گزارش بیانیه بانک مرکزی آمریکا امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و نوساناتی را برای شاخص دلار آمریکا به همراه خواهد داشت.

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، ثبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

جدای از جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا، این هفته شاخص های اقتصادی مهمی نیز خواهیم داشت که مهمترین آنها میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) ایالات متحده در روز جمعه خواهد بود. در سایر تحولات دلار کانادا نیز از جمله ارزهایی بود که در برابر دلار آمریکا به میزان قابل توجهی تضعیف شده است. به نظر می رسد با بازگشت توجهات به کاهش قیمت نفت و لغو یا هرگونه تغییر در مورد توافق قرارداد تجارت آزاد آمریکایی شمالی (پیمان نفتا) زوج USDCAD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱٫۳۷۵۰ و ۱٫۳۸۰۰ برداشته است.

بازی خطرناک دونالد ترامپ در خصوص لغو یا هر گونه تغییر در توافق قرارداد تجارت آزاد آمریکایی شمالی به ضرر اقتصاد کانادا تمام خواهد شد و این موضوع آنجا مشهود تر است که بدانیم ۷۰ درصد تبادلات تجاری این کشور پهناور با اقتصادی متوسط با همسایه جنوبی خود ایالات متحده است. دیروز زوج ارز USDCAD با لمس ۱٫۳۷۵۸ این جفت ارز را به یکی از خبر سازترین ارزها تبدیل کرد و این سطح از ۱۴ ماهه پیش تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا