تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به قرار گرفتن قیمت در پایین خطوط میانگین متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه گذشته، به سطح حمایت ۱۲۲۹ کاهش یابد و با شکست آن زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۲۰۸ فراهم آورد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این هدف های نزولی  ۱۲۲۹ و ۱۲۰۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط حمایت فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

در نمودار روزانه نیز مشخص است که قیمت جهانی اونس طلا بین یک الگوی مثلثی شکل در نوسان است که کف این الگو به هدف نزولی در نزدیکی سطح ۱۱۷۳ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) قرار گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۴۵ و ۱۲۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) خواهد بود. سطح مقاومت بعدی نیز بر روی ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) قرار دارد که در نمودار روزانه مشخص گردیده است.

جلسه نشست ۲ – ۳ ماه مه FOMC نسبتاً قوی بود و چشم انداز مثبتی نسبت به اقتصاد ایالات متحده ترسیم نمود و در این جلسه موضوع اصلی، همانند آنچه در سخنرانی اخیر مقامات بانک فدرال ذکر شده بود، باز نگه داشتن دست بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در جلسه ماه ژوئن بود. انتشار بیانیه نسبتا قوی FOMC از جمله عواملی است که موجب کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین خطوط میانگین متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه گذشته شده است. انتشار بیانیه شب گذشته FOMC که لحن آن در مجموع قوی تر از پیش بینی اولیه بازار بود، دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل ین ژاپن تقویت شد.

تصمیم دیشب کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا به تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۰۰ به اتفاق آرا بود و دیشب در بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره شد که کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال به احتمال زیاد موقتی و گذرا است و هنوز هم انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی آمریکا با سرعت متوسط توسعه یابد و بازار کار آمریکا همچنان به تقویت خود حتی با وجود کند شدن رشد اقتصادی ادامه خواهد داد و در مورد خرده فروشی اشاره شد که مصرف در آمریکا به روند رشد خود ادامه می دهد.

در بیانیه دیشب، بانک فدرال با لحن قوی و تند اعلام کرد آمار تجاری و سرمایه گذاری و همچنین دستاوردهای شغلی آمریکا قوی هستند و رشد مصرف در آمریکا نیز افزایشی است. هزینه خانوارهای آمریکا به میزان متوسطی رشد داشته است و تورم ۱۲ ماهه آمریکا در نزدیکی هدف %۲ قرار دارد. آمار خالص تورم آمریکا در پایین سطح %۲٫۰۰ به حرکت خود ادامه می دهد.

کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد که شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که تنها افزایش تدریجی در نرخ بهره بانک فدرال را تضمین کند. از متن بیانیه دیشب بانک فدرال چنین استنباط می شود که لحن بانک فدرال در مورد هزینه خانوارها خوش بینانه تر شده است.

در این بیانیه، ضعف نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال چندان هم مهم جلوه داده نشده است و در واقع بانک فدرال کاهش رشد اقتصادی در کوارتر اول سال جاری را کم اهمیت در نظر گرفته است و در عوض به رشد قوی بازار کار اشاره کرده است که این موضوع می تواند نشانه ای در جهت افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ باشد.

از این رو می توان گفت اعلام مثبت روز گذشته آمارهای اقتصادی ایالات متحده (گزارش اشتغال بخش خصوصی ADP و آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM) و بیانیه نسبتاً تند و تیز FOMC در شکل گیری این حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۶ هفته ی گذشته نقش داشته است. همچنان انتظار اکثریت بازار، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن است.

از آنجاییکه امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۷۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۵۷۰۰۰) اخبار چندانی منتشر نمی شود، تمرکز اصلی بازار به گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است که فردا منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا