تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حرکت افزایش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از دیشب و پس از انتشار بیانیه قوی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) آغاز شد و امروز نیز در طول بازار آسیا ، اروپا و آمریکا ادامه یافت. جلسه نشست ۲ – ۳ ماه مه FOMC نسبتاً قوی بود و چشم انداز مثبتی نسبت به اقتصاد ایالات متحده ترسیم نمود.

در این جلسه موضوع اصلی، همانند آنچه در سخنرانی اخیر مقامات بانک فدرال ذکر شده بود، باز نگه داشتن دست بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در جلسه ماه ژوئن بود. انتشار بیانیه نسبتا قوی FOMC از جمله عواملی است که موجب تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن شده است.

در بیانیه اعلام نرخ بهره بانک فدرال آمریکا آمده بود تصمیم دیشب کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا به تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۰۰ به اتفاق آرا بود و دیشب در بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره شد که کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال به احتمال زیاد موقتی و گذرا است و هنوز هم انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی آمریکا با سرعت متوسط توسعه یابد و بازار کار آمریکا همچنان به تقویت خود حتی با وجود کند شدن رشد اقتصادی ادامه خواهد داد و در مورد خرده فروشی اشاره شد که مصرف در آمریکا به روند رشد خود ادامه می دهد.

در بیانیه دیشب، بانک فدرال با لحن قوی و تند اعلام کرد آمار تجاری و سرمایه گذاری و همچنین دستاوردهای شغلی آمریکا قوی هستند و رشد مصرف در آمریکا نیز افزایشی است. هزینه خانوارهای آمریکا به میزان متوسطی رشد داشته است و تورم ۱۲ ماهه آمریکا در نزدیکی هدف %۲ قرار دارد. آمار خالص تورم آمریکا در پایین سطح %۲٫۰۰ به حرکت خود ادامه می دهد.

کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد که شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که تنها افزایش تدریجی در نرخ بهره بانک فدرال را تضمین کند. از متن بیانیه دیشب بانک فدرال چنین استنباط می شود که لحن بانک فدرال در مورد هزینه خانوارها خوش بینانه تر شده است.

در این بیانیه، ضعف نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال چندان هم مهم جلوه داده نشده است و در واقع بانک فدرال کاهش رشد اقتصادی در کوارتر اول سال جاری را کم اهمیت در نظر گرفته است و در عوض به رشد قوی بازار کار اشاره کرده است که این موضوع می تواند نشانه ای در جهت افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ باشد.

از این رو می توان گفت اعلام مثبت روز گذشته آمارهای اقتصادی ایالات متحده (گزارش اشتغال بخش خصوصی ADP و آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM) و بیانیه نسبتاً تند و تیز FOMC در شکل گیری این حرکت افزایشی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به سطح ۱۱۳٫۰۰ نقش داشته است و همچنان انتظار اکثریت بازار، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن است.

اگر امروز یا فردا سطح مقاومت ۱۱۳٫۰۰ شکسته شود، هدف بعدی نرخ ۱۱۳٫۲۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و سپس نرخ ۱۱۳٫۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته ی گذشته) خواهد بود. در صورت تشکیل موج اصلاحی از سطح مقاومت ۱۱۳٫۰۰ سطوح بعدی حمایت به ترتیب نرخهای ۱۱۲٫۶۰ و ۱۱۲٫۵۰ و بعد از آن سطوح ۱۱۲٫۲۵ و ۱۱۲٫۰۰ خواهند بود. برای فردا اعلام مثبت و قوی NFP می تواند انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را به همراه داشته باشد و به دلار امکان یکه تازی بیشتری را دهد. در انتظار نوسانات خواهیم ماند.

در سایر تحولات همانطور که دیروز اشاره کردیم هم اکنون در حدود یک هفته است که زوج ارز EURUSD در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱٫۰۸۵۰ و ۱٫۰۹۵۰ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این زوج دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر تا سطح ۱٫۰۹۵۰ که در واکنش به نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شاهد بودیم انتظار بازار برای خبر فردا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

با توجه به تثبیت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ ، ۵۵ و ۲۰۰ روزه گذشته اگر حرکت قیمت این زوج ارز در روند صعودی صورت گیرد و سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ نیز شکسته شود، می بایست به انتظار شروع حرکت افزایشی یورو در مقابل دلار آمریکا برای افزایش به سطح ۱٫۱۰۰۰ و در ادامه نرخهای ۱٫۱۰۲۵ و ۱٫۱۰۳۰ باشیم.

همچنین تمرکز فعلی بازارها به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معطوف است. هفته آینده برای یورو و منطقه یورو بسیار حساس و مهم خواهد بود و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رقابت بین مارین لوپن از حزب راستگرای افراطی جبهه ملی و امانوئل ماکرون، نامزد میانه در روز یکشنبه هفته ی آینده است.

وضعیت برای زوج ارز GBPUSD نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم و بیشتر بین محدوده ۱٫۲۸۳۰ و ۱٫۲۹۶۰ در نوسان است که این مسئله موج احتمالی فردا را قویتر خواهد کرد. این رفتار موئد آن است که معامله گران تا پیش از خبر فردا آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا خبر فردا منتظر بمانند. اخبار اقتصادی آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود.

                                          نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا