تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود، می تواند با شکست سطح حمایت ۱۲۲۹ به سوی سطح ۱۲۰۸ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۲۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج نزولی هنوز تکمیل نشده است و در این موج دیر یا زود تا سطح ۱۱۷۳ کاهش پیدا خواهد کرد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است.

هدف نزولی ۱۱۷۳ محل برخورد قیمت به کف خط روند الگوی مثلث است که در نمودار روزانه مشخص شده است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۴۲ می باشد که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ می باشد. بهتر است منتظر واکنش قیمت جهانی اونس طلا به خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بمانیم.

در سایر تحولات قیمت جهانی اونس طلا تا بدین جای کار در این هفته به خاطر کاهش ریسکهای سیاسی در فرانسه و بهبود انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن بیشترین کاهش هفتگی خود را از ماه نوامبر ۲۰۱۶ به این سو تجربه کرده است و به کمترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته کاهش یافته است. کاهش هفتگی %۳ درصدی بیشترین نزول قیمت اونس طلا از هفته ی منتهی به ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ به این سو می باشد.

آخرین نظر سنجی ها حکایت از آن دارد که شانس پیروزی امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری فرانسه بر رقب خود خانم لی پن رهبر حزب جبهه ملی زیاد است که همین مساله نیز باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا شده است.

امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه آوریل (پیش بینی بازار ۱۸۵۰۰۰ ، رقم قبلی۹۸۰۰۰) و آمار ماهیانه نرخ بیکاری آمریکا (پیش بینی بازار %۴٫۶ ، رقم قبلی %۴٫۵) و آمار میانگین درآمدهای نقدی ساعتی در ماه آوریل (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۲) مورد توجه بازار خواهد بود.  گزارش امروز که برای ماه آوریل اعلام می شود، به دلایل زیر از حساسیت خاصی برخوردار است.

۱-  کمیته FOMC بانک فدرال آمریکا در جلسه روز چهارشنبه خود نرخ بهره بانکی را در عدد %۱٫۰۰ ثابت نگه داشت اما در بیانیه خود صراحتاً اعلام داشته که هرگونه تصمیم در خصوص افزایش نرخ بهره را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. تردیدی نیست که افزایش اشتغال مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه مارس، میزان اشتغال ایجاد شده ۹۸۰۰۰ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان، می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی آمریکا را نتیجه گرفت.

۲- روز چهارشنبه، گزارش ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک) آمریکا از افزایش تعداد اشتغال به رقم ۱۷۷۰۰۰ خبر داد، امری که فوق تصوّر بازار بود و به ناگاه اذهان همگی را به احتمال تغییر بسیار زیاد در گزارش اشتغال امروز متوجه ساخت و انتظار بازار را تا ۱۷۷۰۰۰ بالا برد.

۳-  انتظار برای گزارش امروز و خوشبینی برای احتمال افزایش تعداد اشتغال ایجاد شده و به تبع آن، امکان ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده، بعد از بیانیه روز چهارشنبه بانک فدرال آنقدر زیاد است که قیمت جهانی اونس طلا را تا پایین ترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته پایین کشانده است.

۴-  یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود، افزایش دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدها با افزایش تورم است. هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها بیش از انتظارات بازار افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش امروز اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشن های معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار اونس طلا فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

از این رو امروز بار دیگر، در اولین جمعه ماه جدید، شاهد اعلام گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده خواهیم بود. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر امروز، با واکنش های قابل توجهی همراه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا