تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا هنوز تارگت نزولی ۱۲۰۸ معتبر است که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت اول براساس موج افزایشی قیمت از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) می باشد.

این موضوع نشان می دهد که قیمت چندین بار به پایین سطح حمایت ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۰۸ قرار دارد.

در چارت پایین حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۹ نیز اتفاق افتاده چندان پایدار به نظر نمی رسد زیرا نتوانسته خود را به سمت خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ برساند که این موضوع می تواند نشانه تایید شروع حرکت نزولی باشد. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج نزولی بلند مدت ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) بعد از سطح ۱۲۰۸ به تارگت نزولی ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ می باشد و مقاومت های بعدی نیز به ترتیب بر روی ۱۲۴۴ (مماس با خط روند افزایشی رسم شده) ، ۱۲۴۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) می باشند.

قیمت جهانی اونس طلا پس از نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به کمترین نرخهای شش هفته ی گذشته کاهش یافت و در بازار آسیا تا سطح ۱۲۲۱ سقوط کرد و هم اکنون در نزدیکی سطح ۱۲۳۰ در نوسان است. دیروز امانوئل ماکرون با کسب بیش از ۶۵ درصد آرا به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه نیز کمی بیش از ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز ۸۵۳٫۰۷۵ تن اعلام شد.

 از نظر تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا هفته ی گذشته را به خاطر کاهش ریسکهای سیاسی در فرانسه و بهبود انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن، بیشترین کاهش هفتگی خود را از ماه نوامبر ۲۰۱۶ به این سو تجربه کرده است و به کمترین نرخهای ۶ هفته ی گذشته کاهش یافت. کاهش هفتگی %۳٫۱ بیشترین افت قیمت جهانی اونس طلا از هفته ی منتهی به ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ به این سو می باشد.

روز جمعه نیز در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۵۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه آوریل را داشت ۲۱۱۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه آوریل از %۴٫۵ به %۴٫۴ کاهش یافت که پایین ترین رقم در نزدیک به ۱۰ ساله گذشته (از ماه مه ۲۰۰۷ به این سو) محسوب می شود در حالیکه قبلا پیش بینی می شد %۴٫۶ اعلام شود.

خبر دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه آوریل مطابق پیش بینی ها با هفت سنت افزایش به رقم %۰٫۳ و سالیانه به رقم %۲٫۵ رسیدند اما رقم ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۱ مورد تجدید نظر نزولی قرار گرفت. هر چند آمار سالیانه میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا کمترین رشد از ماه اوت ۲۰۱۶ به این سو را تجربه کرد اما نشانه ها از رشد سطح دستمزدها با توجه به بهبود بازار کار آمریکا حکایت دارد.

آمار قوی اشتغال آمریکا شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن را به رغم رشد متوسط سطح دستمزدها افزایش داده است و دوباره انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را بهبود بخشیده است. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، به میزان %۸۷.۵ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن %۰٫۲۵ افزایش یابد و این شانس برای جلسه ۲۶ جولای به میزان %۸۴ می باشد.

در سایر تحولات طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) میزان معاملات خالص خرید طلا توسط صندوق های تامینی و مدیران پولی در بورس کامکس (Comex) در هفته ی منتهی به ۲ مه برای اولین بار در ۷ هفته ی گذشته کاهش یافت و تمایلات افزایشی در معاملات نقره نیز به کمترین میزان از ماه ژانویه به این سو رسید.

لازم به ذکر است از آنجاییکه این هفته به جز آمار قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در خصوص نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا خواهد بود و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال برای تعیین نرخ بهره بانکی، تصمیم گیری کند. همچنان انتظار اکثریت بازار، افزایش یک پله نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا