تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM7) سیگنال افزایش به سوی سطح ۴۸٫۳۵ دلار در هر بشکه صادر شده است و به نظر می رسد روند نزولی که از سطح ۵۲٫۷۱ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) شروع شده بود با توجه به حرکت افزایشی شارپی روز جمعه معکوس شده است.

در چارت روزانه پایین این حرکت را الگوی چکش (Hammer) در ادامه یک روند نزولی در نمودار کندل استیک روزانه در معاملات روز جمعه نشان داده است که به معنای معکوس شدن حرکت نزولی قیمت نفت آمریکا و تغییر وضعیت روند آن از نزولی به افزایشی است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت آمریکا در معاملات هفته ی گذشته نتوانست از سطح حمایت ۴۴٫۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ – پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ – به ۵۵٫۲۴ – بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) عبور کند و به خاطر همین پس از برخورد به این سطح حمایت مستحکم، احتمال از سرگیری صعود قیمت نفت آمریکا به سطح ۴۸٫۳۵ وجود دارد.

از این رو براساس این تجزیه و تحلیل فیبوناچی ریتریسمنت احتمال افزایش قیمت تا سطح ۴۸٫۳۵ زیاد است و البته هنوز مشخص نیست که این حرکت اصلاحی افزایشی دوام بیشتری خواهد داشت یا خیر اما با این حال در حرکت صعودی چنانچه کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۴۸٫۳۵ بسته شود هدف بعدی بر روی سطح ۵۰٫۹۸ خواهد بود.

این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکست سطح حمایت ۴۵٫۹۳ منجر به کاهش قیمت نفت آمریکا به سطح ۴۴٫۰۹ دلار در هر بشکه می شود. از نظر تحلیل بنیادی نیز پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز به دلیل افزایش امیدها درباره تثبیت شرایط اقتصادی حاکم بر اروپا و با افزایش امید به توافق اوپک برای تمدید کاهش تولید به اندازه‌ای که اشباع بازارهای جهانی را کاهش دهد از جمله عوامل افزایش قیمت نفت از پایین ترین نرخهای ۵ ماهه گذشته است.

در نمودار بعدی امروز در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن  (BRN7)سیگنال افزایش به سطح ۵۰٫۹۹ صادر شده است و چنین به نظر می رسد حرکت نزولی اخیر از سطح ۵۶٫۶۵ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) معکوس شده است و امکان افزایش قیمت نفت برنت قوّت بیشتری خواهد گرفت.

همانطور که در چارت روزانه پایین دیده می شود این حرکت را الگوی چکش (Hammer) در ادامه یک روند نزولی در نمودار کندل استیک روزانه در معاملات روز جمعه نشان داده است که به معنای معکوس شدن حرکت نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال و تغییر وضعیت روند آن از نزولی به افزایشی است و این موضوع را ناتوانی قیمت نفت برنت در تثبیت پایین سطح حمایت ۴۶٫۴۲ بیشتر تایید کرده است.

در چارت بعدی این سطح حمایت در چارت پایین بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است که هفته ی پیش به خوبی از ریزش بیشتر قیمت نفت برنت جلوگیری کرد.

براساس این تجزیه و تحلیل فیبوناچی ریتریسمنت احتمال از سرگیری افزایش قیمت نفت برنت به سطح ۵۰٫۹۹ وجود دارد که در واقع می توان از این حرکت به عنوان یک موج برگشتی یا پول بک (pullback) به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) یاد کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال ممکن است این حرکت افزایشی در نزدیکی سطح مقاومت ۵۰٫۹۹ یا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۹۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی کوتاه ۴۱٫۵۱ – پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶ به ۵۸٫۳۷) پایان یابد و هر گونه حرکت اصلاحی قیمت نفت برنت دریای شمال از نرخهای فعلی محدود به سطح حمایت ۴۷٫۹۵ دلار در هر بشکه خواهد بود که در نمودار روزانه بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن