تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا سطح ۹۷٫۸۶ کاهش یابد که این موضوع را در چارت پایین قرار گرفتن قیمت در پایین سطح حمایت ۹۸٫۷۵ نشان داده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۸٫۷۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و با توجه به آنکه قیمت آن به پایین این سطح حمایت رسیده است در این هفته شانس عرضه و ریزش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا تا سطح ۹۷٫۶۷ محتمل به نظر می رسد.

در نمودار پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) نشان می دهد که قیمت همچنین توانسته به زیر سطح حمایت ۹۹٫۲۷ برسد و براساس این تجزیه و تحلیل احتمال فرود بیشتر و عرضه قیمت شاخص دلار آمریکا تا سطح ۹۷٫۸۶ وجود دارد که این سطح در نزدیکی کف کانال نزولی رسم شده در چارت روزانه می باشد.

لازم به ذکر است برای این هفته در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) می تواند به تقویت و تقاضای شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) بیانجامد.

از نظر تحلیل فاندامنتال از آنجاییکه این هفته به جز آمار قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات و عملکرد بازارهای اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و سخنرانی های مقامات پولی بانک فدرال رزرو آمریکا و اخبار منتشره در خصوص نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال برای تعیین نرخ بهره بانکی در جلسه ماه ژوئن، تصمیم گیری خواهد کرد و هم اکنون براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا شانس افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن به %۸۳٫۱ افزایش یافته است و این میزان برای جلسه ۲۶ جولای به %۷۸٫۲ تقویت شده است.

در سایر تحولات حرکت اصلاحی یورو در مقابل دلار آمریکا که امروز در واکنش به پیروزی دیشب امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سطح مقاومت ۱٫۱۰۲۴ (بیشترین سطح ۶ ماهه گذشته) به سطح ۱٫۰۹۳۵ شاهد بودیم در راستای حفظ سود (Profit Taking)  و نزدیک شدن قیمت به منطقه مقاومتی ۱٫۱۰۲۵ و ۱٫۱۰۳۰ قابل توجیح است.

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت ارزی به عنوان مثال یورو بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

به‌ طور معمول هنگامی که یورو به خبرهای مثبت (به عنوان مثال پیروزی احتمالی ماکرون در انتخابات فرانسه) یا انتشار داده‌های اقتصادی واکنش مثبتی نشان می‌دهد، می‌توانیم استنباط کنیم که انتظارات در رابطه با آن‌ اتفاق از مدتها پیش شکل گرفته است و آن اتفاق هم اکنون بیش از حد در قیمت‌گذاری لحاظ شده است یا به عبارت دیگر یورو این فاکتور را در قیمت‌گذاری خود لحاظ کرده و از قبل به استقبال آن رفته و دیگر خبر جدیدی برای بازار نیست.

در ادبیات مالی به چنین وضعیتی Priced in گفته می‌شود و بدین معنی که فاکتورهای مشخصی در قیمت‌گذاری منظور شده‌اند و انتشار اخبار جدیدی در رابطه با آن فاکتورها تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند و این وضعیت یادآور ضرب‌المثل انگلیسی معروف «شایعه را بخر، حقیقت را بفروش» است

از نظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز یورو – دلار آمریکا انتظار می رود با توجه به تحلیل بین بازاری و کاهش اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا / آلمان به پایین ترین حد خود در سال جاری، قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا در نزدیکی سطح ۱٫۰۹۳۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۳۰۰ به ۱٫۰۳۴۰) و ۱٫۰۹۳۰ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکو تایم فریم یک ساعته) با محدوده حمایت اولیه روبرو شود که این سطوح در نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ ساعته گذشته قرار دارند و بعد از آن سطح حمایت بر روی ۱٫۰۸۷۵ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۷) قرار دارد و لازم به ذکر است گپ (Gap) یا شکاف بوجود آمده در چارت روزانه محدود بین ۱٫۰۸۲۱ و ۱٫۰۷۸۸ را نشان می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا