تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا دیر یا زود پیش بینی می شود بتواند از سطح ۱۲۲۰ (پایین ترین سطح دیروز) عبور کند و تارگت ۱۲۰۸ را لمس کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت اول براساس موج افزایشی قیمت از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) می باشد و نشان می دهد که قیمت چندین بار به پایین سطح حمایت ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته است.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۰۸ قرار دارد و حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۹ نیز اتفاق افتاده چندان پایدار به نظر نمی رسد زیرا نتوانسته خود را به سمت خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ برساند.

از نظر تحلیل تکنیکال این درجا زدن های قیمت در نزدیکی سطح ۱۲۲۹ به زودی به پایان خواهد رسید و قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی به سطح ۱۲۰۸ قرار خواهد داد که این موضوع می تواند نشانه تایید شروع حرکت نزولی باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج نزولی بلند مدت ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) بعد از سطح ۱۲۰۸ به تارگت نزولی ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به شرط شکست و تثبیت بالای ۱۲۲۹ محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ می باشد و مقاومت های بعدی نیز به ترتیب بر روی ۱۲۴۴ (مماس با خط روند افزایشی رسم شده) ، ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) می باشند که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

از نظر تحلیل فاندامنتال در واکنش به پیروزی امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه روی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و رکورد شکنی شاخص های سهام در بازارهای بین الملل، قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطح ۷ هفته ی گذشته رسیده است و هم اکنون قیمت آن در نزدیکی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته (۱۲۲۴) در نوسان است.

اخبار کنونی بازار حاکی از آن است که ریسک پذیری به بازارهای مالی بازگشته و شاخص های سهام در حال تقویت هستند و در چنین شرایطی که بازار سهام رو به افزایش اند و همچنین نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا افزایش یافته است سرمایه گذاران چندان تمایلی برای سرمایه گذاری در دارایی های مطمئن نظیر اونس طلا ندارند.

از سوی دیگر تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالای سطح ۱۱۳٫۵۰ در حالی صورت می گیرد که بازارهای سهام ایالات متحده با افزایش قیمت همراه شده اند و در روزهای اخیر، تقویت شاخصهای سهام، عموماً به معنای بهبود شرایط ریسک پذیری بازار تلقی شده و موجب فشار بر ین ژاپن و اونس طلا می شود. تمایلات سرمایه گذاران در منطقه اتحادیه اروپا در ماه مه نیز به لطف ارزیابی قوی از وضعیت اقتصادی کنونی و کاهش نگرانی ها از عدم اطمینان سیاسی به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رشد یافت.

لازم به ذکر است امروز شاخص VIX که معیاری برای سنجش نوسانات بازارهای سهام آمریکا محسوب می شود به ۹٫۷۷ واحد کاهش یافت که کمترین میزان ترس سرمایه گذاران از دسامبر ۱۹۹۳ به این سو است و حاکی از کاهش جریان ریسک گریزی و کمتر شدن نوسانات بالای بازار سهام آمریکا می باشد.

باید توجه داشت هر چه عدد شاخص VIX کاهش یابد ترس سرمایه گذاران در بازارهای مالی نیز کمتر می شود و معمولا سرمایه ها از دارایی های ریسک گریز مانند اوراق قرضه، پول نقد و طلا به سمت دارایی های پر ریسک مانند سهام حرکت می کنند. پیروزی امانوئل ماکرون، نامزد طرفدار باقی ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و کاهش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) تقاضا سرمایه گذاری های امن در بازار طلا را کاهش داده است و از این جهت این مسئله منجر به خروج بیشتر سرمایه ها از بازار طلا می شود.

بنابراین بهبود تمایلات ریسک پذیری بعد از تحولات اخیر در بازار عاملی است که دلیل اصلی کاهش قیمت جهانی اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند نزولی اونس طلا با تارگت های اشاره شده باشد و تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم.

در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از کاهش قیمت جهانی اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۲۰۸ و در میان مدت ۱۱۸۸ و ۱۱۷۳ را نشانه خواهد رفت  که این تارگت ها در دو نمودار ارائه شده مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا