افزایش بازدهی اوراق قرضه و تقویت دلار و یورو در مقابل ین ژاپن و فرانک سوئیس

بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و پیروزی امانوئل ماکرون، نامزد طرفدار باقی ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا، ترس سرمایه گذاران از روی کار آمدن یک رهبر پوپولیست دیگر که می توانست با پیروی از مسیر انگلیس، راه خروج از اتحادیه اروپا را در پیش بگیرد، رهایی یافت و در حال حاضر به نظر می رسد روند ریسک پذیری بار دیگر به بازارها بازگشته است.

از سوی دیگر توجهات بازار دیگر به مساله نگرانی های سیاسی در هر دو طرف آتلانتیک که در سال جاری بیشتر شده بود نیست و بیشتر سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و فرانک سوئیس و خرید ارزهای پربازده کسب سود می کنند که این روش به معاملات انتقالی (Carry Trades) معروف است. در حال حاضر تمامی نگاهها به سمت اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه و بورس ایالات متحده است و این شاخصها هستند که روند بازار را در روزها و هفته های آینده مشخص می کنند.

تغییرات ین ژاپن و فرانک سوئیس در مقابل یورو و دلار آمریکا عمدتاً تحت تاثیر تفاوت نرخ بازدهی اوراق قرضه و بهبود شرایط ریسک پذیری و بیشتر شدن انتظارات بازار از اجرای سیاست های پولی انقباضی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جو روانی بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در حال حاضر، هنوز هم حرکت صعودی دلار و یورو مخصوصا در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس ادامه دارد و این شرایط تا زمانیکه میزان بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده و آلمان بالا است، ادامه خواهد داشت. به همین خاطر به نظر می رسد فرصتهای مناسبی برای خرید دلار و یورو در مقابل ین ژاپن و فرانک سوئیس وجود داشته باشد و در واقع افزایش اخیر زوج ارزهای UsdJpy و EurJpy و همچنین EurChf تاییدی بر این موضوع است.

باید توجه داشت نرخ بهره ی که سرمایه گذاران برای خرید اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به جای اوراق قرضه ژاپن می گیرند به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مارس به این سو افزایش یافته است و همچنین بازدهی اوراق قرضه آلمان نیز رشد خوبی داشته است که به تقویت یورو در برابر ین ژاپن کمک کرده است و در واقع می توان گفت توجه معامله گران به موضوع واگرایی سیاست های پولی بین بانکهای مرکزی جهان معطوف شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال در زوج ارز UsdJpy با توجه تثبیت قیمت بالای سطح ۱۱۳٫۴۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۸٫۶۶- بالاترین سطح دسامبر ۲۰۱۶ – به ۱۰۸٫۱۳ – پایین ترین سطح ماه آوریل ۲۰۱۷) تارگت های افزایشی بعدی برای خریداران این زوج ارز بر روی سطح ۱۱۴٫۶۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۱۵٫۵۱ (بالاترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند.

در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد پیش بینی افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در ماه ژوئن در بازارها لحاظ شده است و در همین حال انتظار می رود که بانک مرکزی اروپا (ECB) در اواخر سال جاری سیاست خرید اوراق قرضه خود را به تدریج کاهش دهد (Tapering) که این موضوع نیز می تواند فرصتی برای ورود مجدد خریداران دلار و یورو در مقابل ین ژاپن باشد. در واقع با کاهش ریسک های سیاسی که بازارهای اروپایی از ابتدای سال با آن مواجه بودند، اکنون انتظار می رود بانک مرکزی اروپا با آسودگی بیشتری سیاست های اقتصادی و پولی خود را انقباضی کند.

فرانک سوئیس دیگر ارزی که نرخ بهره منفی دارد و بانک مرکزی سوئیس نیز با مداخله خود سعی در تضعیف ارزش فرانک سوئیس دارد، در مقابل یورو به پایین ترین سطح از اواسط ماه اکتبر به این سو کاهش یافته است بطوریکه تنها در طی دو هفته اخیر، ارزش فرانک سوئیس در مقابل یورو بیش از %۲ و در مقابل دلار بیش از %۳ کاهش داشته است. بنابراین با توجه به پشت سر گذاشتن اخبار مهم و بازگشت توجهات بازار به موضوع تفاوت نرخ بازدهی اوراق قرضه احتمالا در کوتاه مدت و میان مدت شاهد بازاری در جهت تقویت دلار و یورو بیشتر در مقابل ین ژاپن و فرانک سوئیس خواهیم بود، امری که دیر یا زود ممکن است محقق شود.

در سایر تحولات امروز و در اوایل شروع به کار بازار آسیا، میزان خرده فروشی استرالیا اعلام شد که در ماه مارس به میزان %۰٫۱- کاهش نشان داد و بسیار پایین تر از حد پیش بینی بازار (%۰٫۳) بود و رقم قبلی نیز به %۰٫۲- مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت و آمار خرده فروشی این کشور در دوره سه ماهه اول سال نیز تنها به میزان %۰٫۱ رشد داشت که کمتر از حد پیش بینی بازار (%۰٫۴) بود و رقم قبلی نیز به %۰٫۷ مورد تجدید کاهشی قرار گرفت که نشان دهنده ضعف در اقتصاد داخلی استرالیا است. از این رو در زوج ارز AudUsd براساس تحلیل تکنیکال استمرار حرکت نزولی و عبور از سطح ۰٫۷۳۸۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) راه را برای فرود بیشتر قیمت آن به ترتیب به سطوح ۰٫۷۲۹۹ و ۰٫۷۱۶۰ هموار ساخته است.

در چارت پایین برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تا سطح ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) افزایش یابد که این سطح مماس با سقف کانال نزولی در چارت روزانه قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا