تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۲۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) مواجه شود و دوباره به سطح ۱۲۱۴ (پایین ترین سطح دیروز) کاهش یابد و هدف ۱۲۰۸ را لمس کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت اول براساس موج افزایشی قیمت از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) می باشد و نشان می دهد که قیمت اونس طلا به پایین سطوح حمایت ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۲۵ کاهش یافته است.

همانطور که دیروز گفته شد براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعد از ۱۲۲۹ بر روی ۱۲۰۸ قرار دارد و حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۹ نیز اتفاق افتاده چندان پایدار به نظر نمی رسد زیرا نتوانسته خود را به سمت خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ برساند و دیروز به پایین ترین سطح ۸ هفته ی گذشته کاهش یافت و هر چند مقداری از سطح ۱۲۱۴ اصلاح کرده است اما با سطوح مقاومت ۱۲۲۵ و ۱۲۲۹ مواجه است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج نزولی بلند مدت ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) بعد از سطح ۱۲۰۸ به تارگت نزولی ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به شرط شکست و تثبیت بالای ۱۲۲۵ و ۱۲۲۹ محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ می باشد و مقاومت های بعدی نیز به ترتیب بر روی ۱۲۴۴ (مماس با خط روند افزایشی رسم شده) ، ۱۲۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) می باشند.

از نظر تحلیل فاندامنتال امروز پس از آنکه کاخ سفید آمریکا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که «جیمز کومی» رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) را از سمت خود برکنار کرده است و کره شمالی نیز در حال آماده سازی آزمایش هسته ای ششم خود است، در اوایل سشن آسیا ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی با کاهش مواجه شد.

قیمت جهانی اونس طلا از پایین ترین نرخهای ۸ هفته ی گذشته یعنی سطح ۱۲۱۴ (پایین ترین سطح از ۱۵ مارس ۲۰۱۷) مقداری با افزایش روبرو شد اما فعلا نمی توان انتظار زیادی از اونس طلا داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تقویت شود این تقویتها را می توان به حساب امواج تکنیکی گذاشت و از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی به سطح ۱۲۰۸ محتمل ترین سناریوی موجود است.

واقعیت اینست که اونس طلا به حمایتهای مهمی در سطح ۱۲۰۸ نزدیک شده است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود اما نباید فراموش کرد که امواج با دلائل تکنیکی عمر چندانی ندارند. در هر صورت برای امروز قیمت جهانی اونس طلا با سطوح مقاومت ۱۲۲۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۹ مواجه خواهد شد.

بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را در جهت تقویت اونس طلا داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار فعلی اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد و در ایده ال ترین شرایط تک موج کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا (FOMC) ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد. نرخ بهره این کشور در حال حاضر یک درصد است و برای ماه آینده انتظار افزایش %۰٫۲۵ در نرخ بهره را داریم. زمانی که بانک فدرال رزرو آمریکا سیاست های انقباضی پولی را در پیش می گیرد و نرخ بهره بانکی را افزایش می دهد، قیمت جهانی طلا با کاهش روبرو می شود.

زیرا افزایش نرخ بهره موجب رشد ارزش دلار در بازارها می شود و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. بنابراین می توان گفت قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه آینده بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد.

بنابراین سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را به پایین ترین نرخهای ۸ هفته ی گذشته کاهش می دهد. امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده به غیر از آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا و سخنرانی اریک روزن گرین رئیس بانک فدرال رزرو بوستون ایالات متحده آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا