تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM7) همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم پیش بینی می شود قیمت آن مدتی در بین منطقه ۴۵٫۷۳ و ۴۷٫۰۱ دلار در هر بشکه در روندی رنج و خنثی در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت بازار مشخص گردد. هر چند دیروز عبور قیمت نفت آمریکا از سطح ۴۵٫۷۳ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در پایین این سطح انجام شد اما مجددا ارزش آن به بالای ۴۶ اصلاح کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین پایین ترین سطوح ۸ مه و ۲۲ مه قرار دارند و هر چند این موضوع توسط الگوی چکشن در روز ۵ مه مشخص است که حرکت نزولی قیمت از سطح ۵۳٫۷۶ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) معکوس شده است اما مسیر دقیق این حرکت اصلاحی هنوز معلوم نیست.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۴۷٫۰۱ با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و افزایش به سطح مقاومت بعدی ۴۸٫۳۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ – پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ به ۵۵٫۲۴ – بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۵٫۷۳ منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت آن به سطوح ۴۵٫۵۰ و ۴۴٫۰۹ می شود.

از این رو قیمت نفت آمریکا در روندی خنثی مابین سطوح ۴۵٫۷۳ و ۴۷٫۰۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران توجه بازار به آمار موجودی ذخایر هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای دریافت اطلاعات بیشتر از ذخایر نفت آمریکا، معطوف خواهد ماند و انتظار می رود از رقم قبلی ۹۳۰- هزار بشکه به ۱٫۷۸۶- میلیون بشکه کاهش یابد.

گفتنی است بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۵٫۷۸۹- میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد ۱٫۸۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد. امروز بازار نفت به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا در انتظار اعلام این خبر باقی مانده است.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن  (BRN7)دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم با توجه به آنکه قیمت آن موفق به شکست سطح مقاومت ۴۹٫۹۴ نشده است هنوز سیگنال آن مبهم و نامشخص است و بهتر است منتظر تحولات بیشتر قیمت و خبر ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران بود تا جهت قیمت مشخص گردد. هر چند دیروز عبور قیمت نفت برنت از سطح ۴۸٫۴۸ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در پایین این سطح انجام شد اما مجددا ارزش آن به بالای ۴۹ اصلاح کرد.

همانطور که در چارت تایم فریم روزانه پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است و موقتا مانع از پیشروی قیمت نفت برنت به سطح مقاومت بعدی ۵۰٫۹۹ شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی بلند مدت ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ قرار دارد.

هر چند این موضوع توسط الگوی چکشن در روز ۵ مه و کندل استیک سفید روز ۸ مه مشخص است که حرکت نزولی قیمت از سطح ۵۶٫۶۵ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل ۲۰۱۷) معکوس شده است اما مسیر دقیق این حرکت اصلاحی هنوز مشخص و معلوم نیست.

بنابراین برای امروز چنانچه سطح مقاومت ۴۹٫۹۴ با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید نفت برنت و افزایش قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۹۳ می شود و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۴۷٫۹۵ دلار در هر بشکه خواهد بود. امروز بازار نفت به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا در انتظار اعلام خبر آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران باقی مانده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن