پوند در انتظار جلسه بانک مرکزی انگلیس و گزارش فصلی BoE

مشهور است که در میان دولتها و بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته جهان، دولت انگلیس و بانک مرکزی این کشور (BOE) دینامیک ترین آنهاست و به همین دلیل پس از اعلام بیانیه ها (Statement) و صورتجلسات (Minute ) این نهاد همواره باید انتظار شوک را داشت. خوانند گانی که این بخش را دنبال می کنند احتمال رسیدن پوند به عدد ۱٫۳۰ را بارها و بارها در گزارشات قبلی مشاهده کرده اند اما در حال حاضر و پس از نزدیک شدن به این تارگت اظهار نظر در رابطه با وضعیت پوند بسیار پیچیده می نماید.

خط ۱٫۳۰ مقاومت روانی بسیار مهمی برای پوند است و قطعا واکنش معامله گران را در پی دارد. به عبارتی وضعیت تکنیکی موجود در بازار اوضاع بنیادی را تحت الشعاع قرار خواهد داد و تا فردا اظهار نظر جدی در رابطه با پوند کار بسیار سختی به نظر می رسد. شاید بهترین کار برای بدست آوردن درکی بهتر از اوضاع فاندامنتالی بازار در شرایط فعلی صبر باشد.

فردا اعلام نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس (BoE) پتانسیل ایجاد نوسانات قابل توجه را برای معامله گران پوند دارد که مهمترین بخش آن ترکیب آرای اعضا می باشد. همچنین بعد از اعلام نرخ بهره انگلیس، گزارش فصلی تورم منتشر می شود و بازار در انتظار سخنان مارک کارنی رئیس BOE است تا بداند نظر وی در رابطه با رشد تورم چه بوده است. این گزارش که هر سه ماه یکبار ارائه می شود به بررسی وضعیت تورم می پردازد .

به باورما کار بانک مرکزی انگلیس چندان هم آسان نخواهد بود زیرا در حالی که بهبود در وضعیت اقتصادی این کشور از جمله رشد آمار مدیران خرید بخش کارخانه ای (PMI) ، خدمات، ساخت و ساز مشاهده شده است اما انتخابات زودهنگام پارلمانی انگلیس در ماه آینده و روند مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا خطر جدی برای اقتصاد انگلیس تلقی می شود. از این رو برای فردا باید منتظر ماند و دید رئیس بانک مرکزی انگلیس بیشتر بر کدام مقوله از ریسک های اقتصادی تاکید خواهد کرد. ریسک های افزایشی یا کاهشی؟

باید توجه داشت فعالیت های اقتصادی انگلیس خوب بوده است و تورم نیز در ماه مارس رشد یافته بطوریکه نرخ رشد سالیانه تورم به بیش از هدف %۲ رسیده است با این حال آمار خرده فروشی و فعالیت بازار مسکن انگلیس ضعیف بوده اند. در صورتی که چشم انداز تورمی که مارک کارنی برای بازار تشریح می کند مثبت باشد انتظار تقویت پوند را به بالای سطح مقاومت روانی ۱٫۳۰۰۰ داریم از این رو در چنین وضعیتی خریداران پوند با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد در غیر این صورت زوج ارز پوند – دلار با سطح مقاومت روانی ۱٫۳۰۰۰ مواجه خواهد شد. منتظر می مانیم.

از نظر تحلیل تکنیکال در زوج ارز پوند – دلار آمریکا قیمت آن در روندی خنثی مابین سطوح ۱٫۲۹۰۰ و ۱٫۳۰۰۰ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص این زوج وجود ندارد بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در واکنش به خبر فردا اگر قیمت این زوج ارز به بالای سطح مقاومت روانی ۱٫۳۰۰۰ افزایش یابد و با قدرت کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود می تواند به ترتیب به سطوح ۱٫۳۰۵۵ (بالاترین سطح ۲۸ سپتامبر) و ۱٫۳۰۸۱ افزایش یابد اما در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت اولیه ۱٫۲۹۰۰ می تواند منجر به کاهش قیمت به سطوح ۱٫۲۸۷۷ و ۱٫۲۸۵۰ و پس از آن سطح ۱٫۲۸۳۰ (پایین ترین سطح ۴ مه) گردد.

امروز اخبار مهمی در تقویم روز دیده نمی شود و توجه بازار به سخنان آقای ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا معطوف خواهد ماند. در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به کاهش قیمت به پایین سطح ۱٫۰۹۳۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح ۱٫۰۸۵۰ کاهش یابد تلاش خود را برای پر کردن گپ (Gap) در منطقه شکل گرفته یعنی سطوح ۱٫۰۸۲۰ – ۱٫۰۷۷۸ خواهد کرد. گپ محدوده‌ای از قیمت را در نمودار نشان می‌دهد که در آن محدوده، معامله‌ای صورت نگرفته است.

در زوج ارز یورو – پوند نیز تقاطع خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته نشانه ی در جهت ضعف و عرضه این زوج ارز می باشد که می تواند در روزهای آینده قیمت را تا سطح ۰٫۸۳۰۵ (پایین ترین سطح ماه دسامبر ۲۰۱۶) پایین بکشاند. قبل از این سطح نرخ ۰٫۸۳۱۵ پایین ترین سطح ماه آوریل و خط بولینجر باند ۳۰ روزه بر روی سطح ۰٫۸۳۵۲ قرار دارند. نمودار هفتگی این زوج ارز نیز نشان می دهد در میان مدت در صورت شکست سطح حمایت ۰٫۸۳۰۰ تارگت نزولی ۰٫۸۲۰۵ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکو تایم فریم هفتگی) را مشخص می سازد.

در چارت پایین نیز همانطور که دیروز گفته شد برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تا سطح ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) افزایش یابد که این سطح مماس با سقف کانال نزولی در چارت روزانه قرار دارد که مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا