تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۱۲۰۸ را لمس کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به ریزش قیمت تا سطح ۱۱۸۸ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید این سطح حمایت ۱۲۰۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) قرار دارد و از آنجایی که قیمت به زیر سطح حمایت ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته است این موج نزولی به اندازه ی کافی قدرت و پتانسیل ریزش به سطح ۱۲۰۸ را دارد.

در نمودار بعدی بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج نزولی بلند مدت ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به تارگت ۱۱۷۳ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها تثبیت کندل دو ساعته قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۲۹ موجب تشکیل حرکت اصلاحی به ۱۲۳۶ (بالاترین سطح ۴ مه) و ۱۲۴۰ می شود که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ می باشد.

بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۲۲۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۹ قرار دارد، احتمال تضعیف بیشتر به سطح حمایت ۱۲۰۸ وجود دارد که در این سطح در نمودار پایین مشخص شده است.

همانطور که روز گذشته گفته شد فعلا نمی توان انتظار زیادی از اونس طلا داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تقویت شود این تقویت ها را می توان به حساب امواج تکنیکی گذاشت و از لحاظ بنیادین ادامه روند نزولی به سطح حمایت ۱۲۰۸ محتمل ترین سناریوی موجود است.

اظهارات دیشب اریک روزن گرین رئیس بانک فدرال رزرو بوستون آمریکا واکنشهایی از سوی بازار و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به همراه داشت. رئیس بانک فدرال بوستون ایالات متحده گفت بانک مرکزی آمریکا در سال جاری سه پله نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

هم اکنون براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا شانس افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۴ ژوئن به %۸۳٫۱ افزایش یافته است. برای امروز قیمت جهانی اونس طلا با سطح مقاومت ۱۲۲۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۹ مواجه خواهد شد.

بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را در جهت تقویت اونس طلا داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار فعلی اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد و در ایده ال ترین شرایط تک موج کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا (FOMC) ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد. نرخ بهره این کشور در حال حاضر یک درصد است و برای ماه آینده انتظار افزایش %۰٫۲۵ در نرخ بهره را داریم. زمانی که بانک فدرال رزرو آمریکا سیاست های انقباضی پولی را در پیش می گیرد و نرخ بهره بانکی را افزایش می دهد، قیمت جهانی طلا با کاهش روبرو می شود.

زیرا افزایش نرخ بهره موجب رشد ارزش دلار در بازارها می شود و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. بنابراین می توان گفت قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه آینده بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را به پایین ترین نرخهای ۸ هفته ی گذشته کاهش می دهد.

امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۸۰۰۰) و آمار قیمت تولیدکنندگان آمریکا PPI (پیش بینی ماهیانه %۰٫۲ ، پیش بینی سالیانه %۲٫۲) اعلام می شوند. برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا (Core PPI) نیز پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۱٫۷ اعلام شوند که نسبت به رقم قبلی کمی افزایش را نشان می دهد.

معامله گران برای آینده نرخ بهره بانکی در این کشور بدانها توجه خاصی خواهند داشت و امروز همانطور که در بالا اشاره شد شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند، اعلام خواهد شد.

در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. شاخص مهم دیگر که فردا اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم: تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند.

حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟ عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد.

اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود: اینجاست که شاخص های تورمی PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد.

یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است. معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخصها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا