کاهش پوند بعد از گزارش تورمی بانک مرکزی انگلیس BoE

امروز بانک مرکزی انگلیس (BoE) صورتجلسه نشست شورای سیاستگذاری پولی (MPC) را منتشر کرد و مشخص شد که اعضای این شورا با آرای ۷ – ۰ – ۱ تصمیم برای عدم تغییر نرخ بهره در عدد %۰٫۲۵ را تصویب کرده اند و تنها خانم کریستین فوربس بود که خواستار افزایش نرخ بهره به %۰٫۵ شد و همچنین این کمیته برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ترکیب آرای ۸- ۰- ۱ در همان رقم ۴۳۵ میلیارد پوند تثبیت کرد.

فعالان بازار از لحن بیانیه همراه نرخ بهره و موضع گیری بانک مرکزی انگلیس در خصوص افزایش نرخ بهره ناامید شدند و به خاطر همین ارزش پوند در بازارها با کاهش مواجه شده است. ارزش پوند به پایین ترین نرخهای یک هفته ی گذشته خود کاهش یافت و ریزش آن دقیقا پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی انگلیس در گزارش تورم فصلی خود اعلام نمود افزایش نرخ بهره بانک مرکزی بسیار بعید است که در مدت ۲ سال آینده رخ دهد و همچنین پیش بینی افزایش نرخ بهره خود را ۹ ماه یعنی تا اواخر سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخت در حالیکه قبلا در گزارش ماه فوریه پیش بینی شده بود که نرخ بهره در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.

برخی از فعالان بازار در جلسه امروز انتظار داشتند اعضای بیشتری از این کمیته (مثل Michael Saunders یا Ian McCafferty) به افزایش نرخ بهره رای دهند که با ناامید شدن آن فروشندگان پوند قیمت را تا سطح ۱٫۲۸۵۰ پایین آوردند.  از نظر تحلیل تکنیکال هر چند پوند این هفته تا قبل از جلسه امروز بانک مرکزی انگلیس برای گذر از سطح مقاومت ۱٫۳۰ تلاشهایی کرد اما باز هم موفق نشد و امروز بعد از جلسه بانک مرکزی انگلیس با شکست سطح ۱٫۲۹۰۰ به محدوده نزدیکی ۱٫۲۸۵۰ بازگشته است.

از نمایی بالاتر اگر به قیمت زوج ارز پوند – دلار آمریکا نگاه کنیم می بینیم که سطح رزیستنس ۱٫۳۰ مقاومت بسیار مهمی برای پوند محسوب می شود و در مجموع چهار بار در روزهای گذشته به این خط حمله شده بود که هر بار نا فرجام بوده است که این امر بدلیل وجود آپشن مرزی (option barrier) نشاندهنده قدرت سطح مقاومت ۱٫۳۰ می باشد. در تعریف آپشن مرزی باید گفت که یک آپشن وابسته به مسیر دارای قابلیت فعال شونده یا باطل شونده که در صورت رسیدن به سطح مرزی خاصی، آپشن را فعال کرده یا باطل می کند. بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطح مقاومت نیاز به مومنتوم و انرژی بالایی برای پوند دارد.

در گزارش امروز بانک مرکزی انگلیس عنوان شد که نرخ تورم در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ به پیک و سقف خود یعنی %۲٫۸۲ خواهد رسید و سقف نرخ تورم در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ از نرخ %۲٫۷۵ مورد تجدید نظر قرار گرفت و پیش بینی نرخ تورم مه ۲۰۱۷ از رقم قبلی %۲٫۷۲ به %۲٫۶۴ کاهش یافت و همچنین پیش بینی تورم در دو ساله آینده به %۲٫۲۰ تقلیل یافت در حالیکه قبلا پیش بینی %۲٫۵۶ شده بود.  برای بازار این بدان معنی است که انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی انگلیس در دو سال آینده بسیار بعید است و نتیجه آن، کاهش ارزش پوند و بازگشت به نرخهای پایین یک هفته ی گذشته است.

از نظر تحلیل تکنیکال در زوج ارز پوند – دلار سطح حمایت اولیه برروی نرخ ۱٫۲۸۵۰ و پس از آن بر روی نرخ ۱٫۲۸۳۱ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارد و اگر امروز یا فردا موفق به شکست این منطقه حمایت شود منجر به کاهش قیمت تا سطوح ۱٫۲۷۷۵ (پایین ترین سطح اواخر ماه آوریل) و ۱٫۲۷۵۰ خواهد شد. سطوح مقاومت این زوج ارز نیز به ترتیب بر روی ۱٫۲۹۰۰ ، ۱٫۲۹۳۰ و ۱٫۲۹۵۰ قرار دارند.

در چارت پایین با توجه به آمارهای مثبت آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و آمار قیمت تولیدکنندگان آمریکا برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تا سطح ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) افزایش یابد که این سطح مماس با سقف کانال نزولی در چارت روزانه قرار دارد که در پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا