تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی بین سطوح ۱۲۲۰ و ۱۲۲۹ قرار گرفته است و به نظر می رسد که امروز معامله گران در آستانه ی اعلام آمار قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی آمریکا محتاطانه عمل کنند. باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح حمایت یا مقاومت شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. در سشن ایالات متحده آمریکا شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

اگر در واکنش به اخبار امروز کندل دو ساعته قیمت جهانی اونس طلا با قدرت بالای سطح مقاومت ۱۲۲۹ بسته شود تنها موجب افزایش کوتاه قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ (بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۷) می شود در غیر این صورت همانطور که قبلا اشاره شد به نظر می رسد روند نزولی قیمت که از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) آغاز گردیده هنوز پایدار است.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می شود این روند پس از برگشت قیمت جهانی اونس طلا از روند صعودی قبلی از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) شکل گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی به حد تارگت ۱۲۰۸ و ۱۱۸۸ اشاره دارد که این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

در چارت بعدی بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج بلند مدت نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به تارگت ۱۱۷۳ اشاره دارد که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی تشکیل شده است.

قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته بیشتر تحت تاثیر برکناری رئیس اف بی آی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مقداری هم تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن قرار گرفته است که موجب اصلاح و برگشت قیمت از سطح ۱۲۱۴ به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۲۹ شده است.

در واقع پس از آنکه دونالد ترامپ، جیمز کومی، رئیس اف بی آی را به صورت غیر منتظره ای از کار برکنار کرد، نگرانی های سیاسی در واشنگتن بالا گرفت، ارزش دلار در مقابل ین ژاپن کاهش یافت و شاخص های سهام اصلی آمریکا بعد از رکورد زنی بی سابقه خود مقداری به نرخهای پایین عقب نشینی کردند که دلیل برگشت اونس طلا به سطح ۱۲۲۹ نیز همین مساله بود.

از سوی دیگر بالا گرفتن مجدد نگرانی ها از احتمال انجام یک آزمایش تسلیحاتی دیگر توسط کره شمالی که به تازگی تنش در شبه جزیره کره آرام شده بود نیز در برگشت قیمت جهانی اونس طلا به سطح مقاومت ۱۲۲۹ موثر بوده است و برای امروز باید دید قیمت جهانی اونس طلا موفق به تثبیت کامل قیمت بالای این سطح مقاومت می شود یا نه. همانطور که قبلا گفته شد افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی مانع از رشد زیاد قیمت جهانی اونس طلا می شود و برای امروز قیمت جهانی اونس طلا با مقاومت های ۱۲۲۹ و ۱۲۳۶ مواجه خواهد شد.

امروز روز جمعه انتظار اعلام شاخص های مهمی را در تقویم اقتصادی آمریکا داریم که مهمترین آنها شاخص بهای مصرف کننده (CPI) و آمار خرده فروشی آمریکا (Retail Sales) است. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید در جلسه ماه آینده افزایش یابد. شاخص CPI و Retail Sales که امروز اعلام می شوند می تواند تا حدودی وضعیت قیمت جهانی اونس طلا را مشخص کنند. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا اقتصادی وابسته به مصرف کننده است شاخص خرده فروشی همواره از اهمیت خاصی بر خوردار بوده و تاثیر بالایی نیز بر بازار گذاشته است.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه آوریل پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۲-  به %۰٫۶ رشد یابد و شاخص پایه یا اصلی خرده فروشی آمریکا از %۰٫۰ به %۰٫۵ افزایش یابد. برای شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه آوریل %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۳ اعلام شوند و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۰۰ اعلام شوند.

لازم به ذکر است آقای چارلز اوانس رئیس بانک فدرال رزرو شیگاگوی آمریکا ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان آمریکا در ماه مه (پیش بینی بازار ۹۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۷٫۰۰) و شاخص مقدماتی انتظارات مصرف کنندگان آمریکا در ماه مه (پیش بینی بازار ۸۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۸۷٫۰۰) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا