تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM7) سیگنال خرید تا سطح مقاومت ۴۸٫۳۵ دلار در هر بشکه صادر شده است و اگر امروز این سطح مقاومت شکسته شود موجب افزایش بیشتر تا نرخ ۵۰ می شود و سطح مقاومت بعدی بر روی نرخ ۵۰٫۹۸ قرار دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. گمانه زنی ها در خصوص توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپکی ها در نیمه دوم امسال و کاهش میزان ذخایر نفت خام آمریکا به پایین ترین رقم از ماه فوریه از جمله دلایل افزایش اخیر قیمت نفت محسوب می شود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه متعهد شده اند که میزان تولید روزانه خود را در نیمه نخست امسال ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند. اوپک و دیگر تولید کنندگان مشارکت کننده در این طرح قرار است روز ۲۵ می در وین اتریش تشکیل جلسه دهند و تصمیم بگیرند که آیا توافق کاهش تولید را تمدید کنند و کاهش تولید های بیشتری را در دستور کار قرار دهند یا نه؟ احتمال اینکه این توافق بر سر کاهش میزان تولید روزانه تمدید شود زیاد است که می تواند به تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود و دیروز نیز بدان اشاره کردیم این سطح مقاومت ۴۸٫۳۵ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است. به باور ما موج افزایشی فعلی یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۶٫۰۵ می باشد و از منظر تحلیل تکنیکال هر دو خط روند و کانال نزولی اشاره به تارگت های افزایشی ۵۰ و ۵۰٫۹۸ دارند که در چارت پایین به وضوح مشخص هستند.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت نفت آمریکا بر روی ۴۷٫۰۱ (پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷) قرار دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۴۵٫۵۳ می شود که این سناریو کمی بعید به نظر می رسد. منطقه ۴۷٫۰۱ (پایین ترین سطح ۲۲ مارس ۲۰۱۷) تا ۴۵٫۵۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) حمایت مستحکمی برای قیمت نفت آمریکا است که سرسختانه از هر گونه حرکت نزولی جلوگیری خواهد نمود.

بنابراین برای امروز روند حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا را افزایشی می دانیم و انتظار می رود این حرکت با تارگت های اشاره شده در نمودار پایین یعنی به ترتیب سطوح ۴۸٫۳۵ و ۵۰٫۰۰ و پس از آن سطح ۵۰٫۹۸ ادامه داشته باشد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن  (BRN7)سیگنال خرید تا سطح مقاومت اولیه ۵۱٫۹۳ صادر شده است و پیش بینی می شود اگر بتواند با قدرت خود را بالای سطح مقاومت ۵۰٫۹۹ تثبیت کند تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۹۳ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این تارگت را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید. امروز اعلام سایر گزارشهای اقتصادی آمریکا، خصوصاً شاخص قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی، می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود و دیروز نیز بدان اشاره کردیم این سطح مقاومت ۵۰٫۹۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است که موقتا مانع از رشد قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۹۳ شده است.

در همین حال موج اصلاحی کنونی توسط یک سری از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت کوتاه از سطح ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ تحت کنترل قرار گرفته است و برای امروز سطح ۵۱٫۹۳ به عنوان مقاومت دوم قیمت نفت برنت محسوب می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی کوتاه ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ قرار دارد.

 از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی صرفا یک موج برگشتی و پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۷٫۱۰ می باشد که به تارگت ۵۱٫۹۳ و ۵۳٫۸۰ اشاره دارد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی کوتاه پیش بینی می شود و احتمالا در نزدیکی سطوح حمایت ۴۹٫۹۴ و ۴۹٫۷۲ متوقف خواهد شد که این سطوح به ترتیب خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج کوتاه مدت و بالاترین سطح ۹ مه قرار دارند.

چنانچه قیمت به هر دلیلی پایین این سطوح حمایت قرار گیرد آن وقت سناریوی افزایشی را با چالش مواجه می سازد. در هر حال با در نظر گرفتن شرایط و محل قرارگیری اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در نمودار احتمال از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب تا سطوح ۵۰٫۹۹ و ۵۱٫۹۳ دلار در هر بشکه وجود دارد که این تارگت ها را در چارت بعدی به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن