امروز توجهات بازار به آمار تورم و خرده فروشی آمریکا

امروز روز جمعه انتظار اعلام شاخص های مهمی را در تقویم اقتصادی آمریکا داریم که مهمترین آنها شاخص بهای مصرف کننده (CPI) و آمار خرده فروشی آمریکا (Retail Sales) است. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید در جلسه ماه آینده افزایش یابد.

شاخص CPI و Retail Sales که امروز اعلام می شوند می تواند تا حدودی وضعیت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را مشخص کنند. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا اقتصادی وابسته به مصرف کننده است شاخص خرده فروشی همواره از اهمیت خاصی بر خوردار بوده و تاثیر بالایی نیز بر بازار گذاشته است.

انتظار می رود از آنجاییکه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه آوریل رشد داشته میزان خرده فروشی در سبد کالاهای مصرف کننده نیز افزایش داشته باشد. این موضوع می تواند روند صعودی دلار آمریکا را بیشتر به جلو هدایت کند. از سوی دیگر، مسلم است که در صورت اعلام ضعیف این شاخص، ممکن است در کوتاه مدت دلار آمریکا ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود گردد.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه آوریل پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۲- به %۰٫۶ رشد یابد و شاخص پایه یا اصلی خرده فروشی آمریکا از %۰٫۰ به %۰٫۵ افزایش یابد.

برای شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه آوریل %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۳ اعلام شوند و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۰۰ اعلام شوند. این اخبار مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم: تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند.

حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟ عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد.

اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود: اینجاست که شاخص های تورمی PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد.

یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است. معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخصها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

لازم به ذکر است آقای چارلز اوانس رئیس بانک فدرال رزرو شیگاگوی آمریکا ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان آمریکا در ماه مه (پیش بینی بازار ۹۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۷٫۰۰) و شاخص مقدماتی انتظارات مصرف کنندگان آمریکا در ماه مه (پیش بینی بازار ۸۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۸۷٫۰۰) اعلام می شوند.

در چارت پایین برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می شود اگر امروز نیز آمارهای قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود و با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) تا سطح ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) افزایش یابد که این سطح مماس با سقف کانال نزولی در چارت روزانه قرار دارد که در پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا