تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود که این حرکت اصلاحی و افزایشی که هم اکنون شاهد آن هستیم در پشت یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ خاتمه یابد و پس از آن دوباره به سوی سطح ۱۲۱۴ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا در بین منطقه مقاومت ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ – پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ – به ۱۲۹۵ – بالاترین سطح ۱۷ آوریل ۲۰۱۷) و ۱۲۳۶ قرار گرفته است و به باور ما موج اصلاحی و افزایشی کنونی که از سطح ۱۲۱۴ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۰۱۷) شروع شده صرفا یک پول بک (pullback) به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ می باشد.

به نظر می رسد قیمت اونس طلا بعد از قرار گرفتن در بین این منطقه مقاومت قدرت و پتانسیل افزایشی خود را از دست داده است و چنین رفتاری به معنای پایان حرکت اصلاحی و افزایشی در پشت یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ می باشد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۶ موجب افزایش به سوی سطوح ۱۲۴۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) می شود. از این رو بهتر است منتظر ماند و دید آیا این حرکت اصلاحی و افزایشی که از سطح ۱۲۱۴ آغاز گردیده است در پشت یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ پایان می یابد یا خیر؟

از نظر تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطوح ۱۲۲۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۹ افزایش یافته است که عمده ی دلیل آن به خاطر اعلام ضعیف آمارهای اقتصادی آمریکا و برخی شک و تردیدهای بازار در خصوص اتخاذ لحن تند بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری بوده است. شاخص میزان پایه یا اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا (Core CPI) در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته به میزان %۱٫۹ افزایش یافت که کمترین رشد تورم مصرف کنندگان آمریکا از اکتبر سال ۲۰۱۵ به این سو محسوب می شود در حالیکه قبلا پیش بینی می شد %۲٫۰۰ اعلام شود.

در خبری دیگر آمار خرده فروشی آمریکا در ماه آوریل تنها به میزان %۰٫۴ رشد داشت و هر چند رقم ماه قبل از آن به %۰٫۱+ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت اما با این حال رقم خرده فروشی اعلام شده آمریکا در ماه آوریل کمتر از حد پیش بینی های بازار (%۰٫۶) بود. بر اساس اعلام گروه نظارت بازار CME ، بازارها بعد از اعلام ضعیف شاخص قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی آمریکا شانس افزایش دو پله نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا را در سال جاری %۴۹ می‌دانند در حالیکه قبل از انتشار این اخبار شانس آن ۵۴ درصد بود. کره شمالی نیز یک پرتاب ناشناخته را که احتمال می‌رود موشک بالستیک بوده باشد را دیروز آزمایش کرد و دوباره تنش‌ها مقداری در شبه‌جزیره کره بالا گرفت.

کره شمالی اعلام کرده است که موشک میان برد تا بلند برد جدید را با موفقیت آزمایش کرده که هدف از آن تایید توانایی حمل یک کلاهک هسته ای بزرگ و سنگین بوده است. در حال حاضر هر چند آزمایش موشکی کره شمالی موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا شده اما به باور ما موجب افزایش تنش ها به نقطه ای که موجب تشدید نگرانی سرمایه گذاران شود نشده است.

از سوی دیگر طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)  میزان معاملات خالص خرید طلا در بورس کامکس (Comex) در هفته ی منتهی به ۹ مه به کمترین سطح خود در شش هفته ی کاهش یافته است و همانطور که در بالا گفتیم احتمال توقف حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت اونس طلا در پشت یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ در راستای حفظ سود معامله گران (Profit Taking) و نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت قابل توجیه است.

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت اونس طلا از سطح ۱۲۱۴ بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده اند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است. بنابراین برای امروز بهتر است منتظر ماند و دید آیا این حرکت اصلاحی و افزایشی که از سطح ۱۲۱۴ آغاز گردیده است در پشت یا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۶ پایان می یابد یا خیر؟

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا