تحلیل و بررسی شاخص جهانی دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته سیگنال فروش صادر کند و تا سطح ۹۸٫۷۵ کاهش یابد.

اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۹۷٫۸۶ خواهد شد. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۹۸٫۷۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که این موج از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) تشکیل شده است و به باور ما شاخص جهانی دلار آمریکا در این موج قادر است تا سطح ۹۷٫۸۶ ریزش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این موج نشان می دهد که شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۹۹٫۲۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته است و براساس این تجزیه و تحلیل فیبوناچی در این هفته امکان فرود قیمت تا سطح ۹۷٫۸۶ وجود دارد.

لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۹٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱۰۱٫۰۱ می شود که این سناریو برای این هفته اندکی به نظر می رسد و محتمل ترین سناریوی موجود ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا به ترتیب تا سطوح ۹۸٫۷۵ و ۹۷٫۸۶ می باشد که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل فاندامنتال ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از بالاترین نرخهای دو ماهه گذشته با کاهش مواجه شده است و در برابر سایر ارزهای اصلی بازار نیز تضعیف شده که عمده ی دلیل آن به خاطر اعلام ضعیف آمارهای اقتصادی آمریکا و برخی شک و تردیدهای بازار در خصوص اتخاذ لحن تند بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری و آزمایش موشک بالستیک توسط کره شمالی بوده است.

کره شمالی یک پرتاب ناشناخته را که احتمال می‌رود موشک بالستیک بوده باشد دیروز آزمایش کرد و دوباره تنش‌ها مقداری در شبه‌جزیره کره بالا گرفت که باعث تقویت  ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس به عنوان دارایی های مطمئن شده است. کره شمالی اعلام کرد، موشک میان برد تا بلند برد جدید را با موفقیت آزمایش کرده که هدف از آن تایید توانایی حمل یک کلاهک هسته ای بزرگ و سنگین بوده است.

در معاملات روز جمعه شاخص میزان پایه یا اصلی قیمت مصرف کنندگان آمریکا (Core CPI) در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته به میزان %۱٫۹ افزایش یافت که کمترین رشد تورم مصرف کنندگان آمریکا از اکتبر سال ۲۰۱۵ به این سو محسوب می شود در حالیکه قبلا پیش بینی می شد %۲٫۰۰ اعلام شود.

در خبری دیگر روز جمعه آمار خرده فروشی آمریکا در ماه آوریل تنها به میزان %۰٫۴ رشد داشت و هر چند رقم ماه قبل از آن به %۰٫۱+ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت اما با این حال  رقم خرده فروشی اعلام شده آمریکا در ماه آوریل کمتر از حد پیش بینی های بازار (%۰٫۶) بود.

بر اساس اعلام گروه نظارت بازار CME، بازارها بعد از اعلام ضعیف شاخص قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی آمریکا شانس افزایش دو پله نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا را در سال جاری %۴۹ می‌دانند در حالیکه قبل از انتشار این اخبار شانس آن ۵۴ درصد بود.

از سوی دیگر با توجه به پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و بهبود اقتصادی و چشم انداز قوی در منطقه اتحادیه اروپا اولین گام بانک مرکزی اروپا برای عادی سازی سیاستهای مالی و پولی تلقی خواهد شد و در روزها و هفته های آتی، آنچه به عنوان محرّک اصلی بازارهای ارز مورد توجه قرار خواهد گرفت، تغییر سیاستهای پولی بانکهای مرکزی است و از این رو، ارزهایی که بانکهای مرکزی آنها در صدد عادی سازی سیاست های پولی خود باشند در بازارها تقاضا خواهند شد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به تثبیت قیمت بالای سطح حمایت ۱٫۰۸۲۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و بالای منطقه گپ ساخته شده (۱٫۰۸۲۱ – ۱٫۰۷۷۸) اگر امروز در حرکت صعودی سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۰۲۴ به ۱٫۰۸۳۹) شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود حرکت صعودی بار دیگر با اهداف ۱٫۱۰۸۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱٫۱۰۲۴ از سر گرفته خواهد شد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز با توجه به تثبیت قیمت آن بالای سطوح حمایت ۱٫۲۸۴۹ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱٫۲۸۳۰ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۷) اگر امروز در حرکت صعودی سطح مقاومت ۱٫۲۹۵۰ شکسته شود موجب تقویت قیمت به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۲۹۸۸ (بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۷) و سطح روانی ۱٫۳۰۰۰ خواهد شد.

در سایر تحولات امروز عربستان و روسیه با یکدیگر توافق کردند به منظور کاهش مازاد عرضه موجود در بازار نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از میانه سال تا ماه مارس ۲۰۱۸، یعنی برای ۹ ماه دیگر کاهش سطح تولیدات تمدید شود. این در حالی است که پیشتر احتمال می رفت که این توافق برای ۶ ماه دیگر، یعنی تا آخر سال ۲۰۱۷ تمدید شود.

در واکنش به این خبر قیمت نفت در بازار جهانی با افزایش روبرو شده است بطوریکه قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقاومت ۵۱٫۶۶ دلار در هر بشکه (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) صعود کرده است و تارگت های بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۵۲٫۶۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۵۲٫۸۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۵۶٫۶۵ به ۴۶٫۶۴) و پس از آن سطح ۵۴٫۲۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) پیش بینی می شوند. باید توجه داشت افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به تقویت دلار کانادا نیز کمک خواهد کرد.

در تقویم اقتصادی این هفته آمریکا، اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها، اعلام شاخصهای تولیدی امپایر استیت، خرید اوراق بهادار بلند مدت خارجیان (TIC)، مجوز ها و شروع ساخت و ساز ، تولیدات صنعتی، تولیدی فیلادلفیا می توانند تعیین کننده جهت وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا و مباحث مرتبط با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا